– Må betale for å være så dum

Glemmer du å skrive ut boardingpass er du dum og bør betale for det, mener Ryanair-sjef Michael O'Leary. Foto: Dani Pozo (AFP Photo)
Glemmer du å skrive ut boardingpass er du dum og bør betale for det, mener Ryanair-sjef Michael O'Leary. Foto: Dani Pozo (AFP Photo)

Ryanair-sjef Michael O’Leary mener det er rett og rimelig at en passasjer som hadde glemt å skrive ut boardingpass, måtte betale 2.200 kroner i gebyr.

Forrige måned fikk Suzy McLeod massiv støtte på nettsamfunnet Facebook etter at Ryanair hadde krevd 300 euro, nesten 2.200 kroner, i gebyr fordi hun hadde glemt å skrive ut boardingpass til seg selv og familien.

«Da jeg fløy fra Alicante til Bristol i går hadde jeg sjekket inn på nettet på forhånd, men fordi jeg ikke hadde printet ut boardingpassene belastet Ryanair meg med 60 euro per person!!! Det betyr at jeg måtte betale 300 euro for at de skulle skrive ut et papirark! Vennligst «like» dersom du mener det er urettferdig... », skrev McLeod på Facebook.

Og over en halv million mennesker trykket på «like»-knappen.

Småbarnsmoren henvendte seg så til det irske lavprisflyselskapet og ba om at beløpet ble refundert. Dette falt ikke i god jord hos Ryanair-sjef Michael O’Leary.

Han mener McLeod har vært dum og fortjener å betale:

Vi synes McLeod skal betale 60 euro for å være så dum, sier han ifølge The Telegraph.

– Hun skrev til meg forrige uke og ba om kompensasjon og velvilje. Til det har jeg svart høflig, men strengt; takk, men det var din tabbe, fortsetter han.

McLeod hadde skrevet ut boardingpass til utreisen, men fordi familien skulle være i Alicante i 15 dager og Ryanair kun tillater utskrift fra 14 dager før reise, fikk hun ikke skrevet ut boardingpass til hjemreisen.

Dette hadde hun god anledning til å gjøre noe med i Alicante, mener Ryanair-sjefen.

Videre sier O’Leary at 99.98 prosent av Ryanairs passasjerer skriver ut boardingpassene sine før reisen.

Tid dem som ikke klarer det, sier vi høflig: Bugger off.

Dette er ikke det eneste omstridte gebyret fra flyselskapet.

Tidligere i år gikk forbrukerorganisasjon ut og hevdet at Ryanair bryter loven når de krever gebyr for at passasjerene har med for eksempel en pose med taxfreevarer eller en laptop ved siden av håndbagasjen.

Passasjerene må også betale ekstra for å sjekke inn på nett og for prioritert ombordstigning.

Ønsker du å spise om bord på flyet, kan det fort koste deg mer enn det du har betalt for billetten.

Les saken: Her koster maten mer enn flybilletten

Ryanair forsvarer seg gjerne med at gebyrene er beskrevet i vilkårene som kunden godtar når de kjøper billetten.

Men som Aftenposten melder i dag, er det ikke nødvendigvis spesielt enkelt for norske kunder å forstå hva som står skrevet i vilkårene.

– Ryanairs vilkår står på så dårlig norsk at det trolig er vanskelig for mange kunder å forstå hva som er skrevet, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, til Aftenposten.

Hun mener lavprisselskapets vilkår, som er å finne på deres norskspråklige hjemmeside, har så mange språkfeil og så dårlig setningsoppbygging at de nesten er uforståelige.

Her er et lite utdrag:

«2.2.1 Disse vilkårene for befordring gjelderer gjeldende i den grad de ikke strider mot gjeldende lover, med mindre de strider imot aktuelle lovverk, som da overstyrerhar forrang foranvilkårene».

Les også:

Disse flyselskapene får flest klager

Rekordoverskudd for Ryanair

Ryanair slanker seg - bokstavelig talt

Nei, nei, nei, Ryanair

Les flere reisesaker

Les flere nyheter

Personvernpolicy