Rullende residens

BOBILDILLA: Rolf Krosby, daglig leder i Norsk Caravan Club, har bare vært bobileier i tre år. Nå er han bobilfrelst.

Hva er det som er så fascinerende med å streife Norge rundt i en ettroms leilighet med ratt?

FAKTA

Bobilsalget øker fortsatt

I fjor økte salget av nye bobiler med 33 prosent. Hittil i år har det økt litt til.

Bobilsalget har økt jevnt og trutt de siste ti årene. Samtidig har salget av campingvogner gått litt nedover. Paal Lyche, president i Norges Caravanbransjeforbund, mener årsakene til denne trenden er mange og varierte.

– Først og fremst skyldes det den generelle økonomiske oppgangen i Norge. At bobilsalget er i ferd med å ta igjen campingvognsalget er en trend vi ser ellers i Europa også. Men det skyldes ikke nødvendigvis at campingvognfolket går over til bobil. Vi har fått en større kundegruppe, og mange velger bobil framfor hytte eller båt. Salget av brukte bobiler og campingvogner øker også, understreker Lyche, som også er daglig leder ved Norges eldste salgssted for caravankjøretøy, Campinggården i Lier.

Minst 150.000 mobile hjem i Norge

Det er nesten 32.000 registrerte bobiler og cirka 96.000 registrerte campingvogner i Norge, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OVF).

Det totale antallet campingvogner er egentlig en god del høyere. OVF har nemlig bare statistikk over vognene med registreringsskilt, og vet dermed ikke hvor mange som står permanent på samme sted hele året – uten skilt.

– Det er ikke registreringsplikt på såkalte faste campingvogner, de som brukes som hytter. Det er umulig å si nøyaktig hvor mange det er snakk om, men jeg vil tro det er et sted mellom 30.000 og 80.000 faste campingvogner i Norge, sier Paal Lyche i Norges Caravanbransjeforbund.

Bobilfakta

* Ny bobil koster fra cirka 500.000 kroner. De største og mest luksuriøse variantene som det selges en del av i Norge, koster opptil tre millioner kroner. De mest solgte her til lands koster rundt 700.000 kroner.

* Motor og chassis i bobilene er ofte produsert av kjente bilprodusenter, som for eksempel Fiat, Ford og Mercedes. Derfra sendes de til produsenter som monterer bobilens oppholdsrom. De mest solgte bobilene i Norge i 2011 var Bürstner, Dethleffs, Challenger, Hymer, Rapido, Adria og Capron.

* Bobilene klassifiseres i tre vektklasser (tillatt totalvekt), som sier noe om hva man har lov til å kjøre. Det rekker med vanlig bilsertifikat, klasse B, for å kjøre bobiler med tillatt totalvekt opptil 3500 kilo. For å kunne kjøre bobiler mellom 3501 og 7500 kilo, trengs sertifikat klasse C1. Det finnes også store bobiler over 7500 kilo, som krever sertifikat klasse C.

* Det ble solgt 2460 nye bobiler og 3350 nye campingvogner i 2011, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OVF) og Lara.no. I løpet av årets fem første måneder ble det solgt 1233 nye bobiler og 1455 nye campingvogner, ifølge Norges Caravanbransjeforbund. Hittil i år har bobilsalget økt med 3 prosent, mens vognsalget gikk ned 6,6 prosent.

* De fleste bobilene har fire sengeplasser og fire seter med sikkerhetsbelte. De minste bobilene har to sengeplasser, mens større bobiler har seks sengeplasser og seks seter med sikkerhetsbelte.

* Det er mulig å leie bobil mange steder i hele Norge. Det koster mellom 8.000 og 20.000 kroner per uke å leie en bobil, alt etter størrelse, standard, sesong og ønsket ekstrautstyr. Sjekk for eksempel: www.bobilutleie-i-norge.no og www.bobilportal.no.

* Sjekk www.nocc.no (Norsk Caravan Clubs nettsider) for tips og råd om leie eller kjøp av bobil, kjøring av bobil, lasting, nødvendig utstyr, tømmesteder for dotanken, gode campingplasser osv.

Senga er med. Det samme er dusjen, doen, spisebordet, kjøleskapet (med fryseboksdel), kjøkkenvasken, tre kokeplater koblet til en godt sikret propanflaske, TV-en (og fjernkontrollen), skapplass nok til en familie på fire og ellers det meste man måtte ønske å ta med på kjøreturen. For eksempel noen sammenleggbare hagestoler som slås opp under markisen som kan sveives ut fra bobilens høyre side.

– Hvorfor det er så fascinerende med bobil? Fordi man har så stor frihet. Her har jeg alle fasilitetene jeg trenger, bare i litt mindre skala, sier Rolf Krosby, bobileier og daglig leder i Norsk Caravan Club.

Les også: Norske bobilbrukere kjeppjages

Han kan bruke så lang tid han vil på kjøreturen uten å være nødt til å finne seg et spisested eller en seng å sove i.

– Det er bare å hoppe inn i bilen og kjøre dit jeg vil dra – og stoppe når jeg har lyst. Bobilen kan man jo sette nesten hvor som helst. Man trenger ikke å planlegge så mye. Nei, det er et herlig liv å reise og feriere med bobil. Jeg gleder meg alltid til neste tur, sier 59-åringen.

Ikke lenger trafikksinker

Han bruker om lag tre måneder av året i bobilen, inkludert helgeturer og sommerferie. Akkurat nå er han på jakt etter ny bobil. Den «gamle» har vært følgesvenn i tre år, nøyaktig like lenge som Krosby har vært bobilfrelst.

– Jeg begynte litt for sent. Dette skulle jeg gjort for lenge siden, sier han mens han kjører den 6,58 meter lange, 2,72 meter høye og 2,14 meter brede bobilen langs E6 – «den strakaste vei».

Det er to måter å komme seg inn i denne bobilen på: Enten via sjåførens dør – naturlig nok på venstre side – eller via «husets» inngangsdør – omtrent midt på høyre side. Noen bobiler, de såkalt helintegrerte, har bare én dør; den på høyresiden. Hvordan han kommer seg inn i bilen er imidlertid ikke så viktig for Rolf Krosby.

– Det beste med alle nyere bobiler er at motorene er så sterke. Det er ikke lenger sånn at vi sinker trafikken, dagens bobiler har ikke noe problem med å holde farten i oppoverbakker. Å kjøre bobil er som å kjøre personbil, rent bortsett fra at man sitter høyere og har bedre oversikt over både veien og landskapet. Og de to setene i førerhuset er virkelig behagelige å sitte i. Det blir jo ofte lange turer – til Nordkapp, Lofoten, Danmark, eller Syden for den saks skyld. Da er kjørekomforten viktig, understreker han.

Komforten øker som kjent med prisen. En ny bobil koster fra 500.000 kroner og opp til to– tre millioner. Men man kan få en grei, brukt bobil helt ned til 150.000 kroner, forsikrer Krosby.

Ikke bare for pensjonister

Opplysningskontoret for Veitrafikken opplyser at det er 31.595 bobiler med norske skilter. Ikke alle disse mobile hjemmene eies av folk som har passert 65 år. Ifølge Krosby er det nemlig en gammel myte at bobiler bare er for pensjonister.

– Vi ser at stadig flere barnefamilier skaffer seg bobil. Det gjelder særlig familier med barn som driver med en aktivitet som gjør at de ofte reiser bort på sportsarrangementer eller andre typer stevner og treff i helgene. Da er bobilen perfekt. For en hel familie blir det billigere med bobil enn å bo på hotell, og bobilen kan jo parkeres rett ved stevneområdet, påpeker Rolf Krosby.

Voksne «helsefriker» – det vil si 40– 50-åringene som deltar i sykkelritt, mosjonsløp eller lignende – også er en ganske ny gruppe bobileiere. Og mange ekstremsportere har bobil, eller leier en ved behov.

Det er riktignok fortsatt mange pensjonister som har bobil. Noen av dem bor i den hele året: Om høsten kjører de til Spania eller et annet land i sørlige strøk, og om våren kommer de tilbake for å være i Norge i sommerhalvåret, forteller Krosby.

– Men de aller fleste bruker bobilen slik jeg gjør; til ferieturer og noen helgeturer. Og de fleste holder seg til Norge, Danmark, Sverige og Finland. Årets store begivenhet for min del er det nordiske campingtreffet. I år samles vi i naturskjønne omgivelser i Bardu i Troms. 750 caravanfolk fra hele Norden har meldt sin ankomst til en uke med aktiviteter for barn og voksne, underholdning, utflukter og, ikke minst, sosial sammenkomst. Det blir stas, fastslår bobileieren.

Les mer:

Så mye kan du handle

Dette må være verdens meste spesielle overnattingssted

Smak deg gjennom Barcelona

Les mer om reise

Les flere nyheter

Personvernpolicy