Flyene går, men færre reiser og selskapene taper

FEILAKTIG: SAS mener mediene bidrar til at mange småbarnsfamilier og passasjerer med hjelpebehov lar være å reise. (Foto: AP Photo)
FEILAKTIG: SAS mener mediene bidrar til at mange småbarnsfamilier og passasjerer med hjelpebehov lar være å reise. (Foto: AP Photo)

SAS mener et feilaktig inntrykk i mediene av stengte flyplasser gjør at mange småbarnsfamilier og passasjerer med hjelpebehov lar være å reise.

– Vi opplever det som dramatisk at flere medier melder om stengte flyplasser mens trafikken går som normalt, og det faktisk gjennomsnittlig er mindre kø i sikkerhetskontrollen enn under normal trafikk, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Uten pågang

Ifølge Johansen er det ressurssvake grupper som rammes hardest. Selskapets støtteapparat for barn, syke og folk med hjelpebehov opplever nesten ingen pågang nå.

– Assistansetjenestene har ingenting å gjøre fordi barn, småbarnsfamilier og rullestolbrukere velger ikke å reise. Det er mange som ikke våger å reise eller tolker det som om det er umulig å reise nå fordi det kommuniseres at flyplasser er stengt, sier Johansen.

Se også: Slik lander du IKKE et fly

Fem innstillinger

Vekterstreiken får følger, men onsdag formiddag var det bare fem avganger på Avinors 46 flyplasser som var innstilt. Informasjonssjefen i SAS mener det er kommet for dårlig fram at flyene lander som normalt også på flyplasser der sikkerhetskontrollen er stengt hele eller deler av dagen.

Gjennom helgen var belegget omtrent som normalt på SAS-flyene. Men fra mandag opplevde selskapet et markant fall i antall passasjerer.

– Det er vanskelig å være eksakt, men vi regner med at nedgangen i passasjertallet ligger på 10-20 prosent. Men vi ser også at passasjerer viser en imponerende innsats for å komme seg av gårde, sier Johansen til NTB.

Se også: Bli en korrupsjons-turist

Mange endinger

Informasjonssjef Lasse Sandaker Nilsen i Norwegian opplever en flom av passasjerer som velger å endre avganger.

– Vi ser også at det er mange som avstår fra å reise. Flyene er mindre fulle enn de pleier å være. Det vil på sikt føre til inntektstap for oss, sier Sandaker Nilsen.

Norwegian sier de må styrke bemanningen i alle ledd for å håndtere de mange om- og avbestillingene.

– Vi er opptatt av at passasjerer skal få god og korrekt informasjon og har sendt tusenvis av SMS-er til passasjerer som ombestiller eller avbestiller. Spesielt i forretningstrafikk mellom de store byene ser vi at det er mange som velger andre alternativer. Men vi kan tilby et alternativ på Torp til Bergen, Trondheim og Evenes. Der har vi kunnet flytte noe av forretningstrafikken, sier Lasse Sandaker Nilsen.

Les også: Seilerne flykter til Syden

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden