Meny

Disse flyselskapene får flest klager

Svenske reisende klager mest på lavprisselskapet Ryanair. (Foto: Colourbox.com)
Irske Ryanair topper listen, mens svenske reisende klager nest mest på Norwegian.
Dette kan du klage på

Du kan klage til Flyklagenemnda dersom du og flyselskapet eller flyplassen, eventuelt reisebyrået, ikke blir enige om hvilke rettigheter du har ved forsinkelser, kanselleringer, overbookinger, bortkommet/skadet bagasje og andre forhold som direkte knytter seg til gjennomføringen av flyreisen fra du møter på flyplassen til du har hentet bagasjen, herunder manglende assistanse ved spesielle behov knyttet til bevegelseshemming og som du har gitt flyplassen, flyselskapet eller reisearrangøren beskjed om på forhånd.

Les mer på Flyklagenemndas nettsider

Ødelagte vesker og klær over hele bagasjebåndet, forsinkede piloter og billettproblemer. Dette er ting man helst ikke vil oppleve, men som reisende har klaget på og flyselskapene blitt felt for av svenske Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

På forespørsel fra Aftonbladet har ARN, som tilsvarer Transportklagenemnda fly i Norge, laget en oversikt over de selskapene som har fått flest klager og blitt felt flest ganger det siste året.

Øverst på listen havner det irske lavprisselskapet Ryanair, som er klaget inn 127 ganger og felt 75 ganger fra 1. januar 2011 fram til i dag.

På andreplass kommer Norwegian med 116 klager og 66 fellinger.

Les også: Her er det best å sitte i flyet

Det er bare et fåtall av klagesaker som havner hos ARN, for i de fleste tilfeller pleier reisende og flyselskapene å komme til en løsning seg imellom, skriver Aftonbladet.

Også i norske Flyklagenemnda er det det en forutsetning at klageren først har forsøkt å løse tvisten med motparten på egenhånd. Hvis motparten enten avviser din klage eller du ikke er fornøyd med det svaret du har fått, kan du få saken behandlet av Flyklagenemnda.

Se hva du kan klage på i faktaboksen til høyre.

Les også: Her er verdens beste flyplasser

Flyselskapene med flest behandlede klager i Allmänna reklamationsnämnden:

Ryanair 127 klager, felt 75 ganger (59 %)

Norwegian 116 klager, felt 66 ganger (57 %)

Lufthansa 119 løager, felt 65 ganger (55 %)

SAS 174 klager, felt 46 ganger (26 %)

KLM 77 klager, felt 36 ganger (43 %)

Malmö Aviation 16 klager, felt 16 ganger (100 %)

British Airways 30 klager, felt 12 ganger (40 %)

Thai Airways 23 klager, felt 7 ganger (30 %)

Finnair 27 klager, felt 6 ganger (22 %)

Skyways 8 klager, felt 2 ganger (25 %)

Tallene gjelder avsluttede saker i perioden 1. januar 2011 til 24. mai 2012.

Les også:

Verdens beste fotturer

Var lei sikkerhetskontrollen, kledde seg naken

Farlig overvekt

Rare ting om fly

Les flere reisesaker

Reise
Populært