- Oslo bør bli vinterhovedstad året rundt

ROLLEBYTTE? Hva med en skitrasé opp Karl Johan i juli, samtidig som Holmenkollen-anlegget benyttes til sommeridretter av ymse slag? Mulighetene for Oslo er mange mener reiselivsnæringen i byen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
ROLLEBYTTE? Hva med en skitrasé opp Karl Johan i juli, samtidig som Holmenkollen-anlegget benyttes til sommeridretter av ymse slag? Mulighetene for Oslo er mange mener reiselivsnæringen i byen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis de får det som de vil, får vi kanskje sommerskiløype på Karl Johan i juli.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Oslo må være vinterhovedstaden hele året, mener Steinar Eidaker, assisterende generalsekretær i Skiforeningen. Han har nylig besøkt Pitztal i Østerrike for å se nærmere på en snøkanon som kan produsere snø selv i 25 plussgrader.

– Da kan man jo tenke seg en skitrasé opp Karl Johan midt på sommeren, hvor turister kan få låne ski og prøve seg, det hadde jo vært spennende, sier han til Oslo Business Memo.

Etter store internasjonale idrettsarrangementer som ski-VM i fjor og snowboard-VM i år er det allerede mange i utlandet som forbinder Oslo med betegnelsen «vinterhovedstad».

Les også: Ingen Hokus Pokus - mere Abra

Er allerede koblet til begrepet

– Vi har hatt flere hundre individuelle internasjonale pressebesøk de siste par årene som har medført omtale av Oslo som verdens vinterhovedstad ute i den store verden, sier markedssjef Heidi Thon i VisitOSLO til Oslo Business Memo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reiselivsnæringen har over en lengre periode jobbet målbevisst med å koordinere ulike oppgaver i forbindelse med de to store mesterskapene de siste årene. Thon understreker viktigheten av merkevarebygging av Oslo som turistby og at internasjonal medieomtale er vesentlig for at folk i utlandet skal kunne oppdage og sette byen på kartet.

Hun fastslår at det er de store lokomotivene som Holmenkollen, Tryvann og hoteller, restauranter, transport, flyplass som er avgjørende for at Oslo skal lykkes i kampen om vinterturistene, skriver Oslo Business Memo videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Airbus tilbyr «tjukkas-seter»

Ikke bare vinteraktiviteter

Hos Skiforeningen legges det nye strategier for å fylle tribunene under de kommende års Holmenkolldager. Men det handler samtidig om å sørge for helårsbruk av det monumentale anlegget på toppen av «Vinterhovedstaden». Den kommende musikkfestivalen Holmenkollen Sommerfestival, med blant annet verdensstjernen Rihanna på programmet 29. juni, er en milepel i så måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også:

Rihanna til Kollen

Billy Idol og Lido Lido til Kollen

Kiss til Kollen

Gene Simmons slakter Rihanna

Daglig leder i Oslo Vinterpark, Mikal Linnander, ønsker at hovedstaden skal få flere ben å stå på, og 29. juni åpner han derfor avleggeren Oslo Sommerpark med både sykkelpark med downhillsykling og stor klatrepark på Tryvann.

Dette håper han vil kunne bidra til å bygge Oslo som en urban vinterhovedstad. Vinterparken hans har som mål å bli verdens beste vinterpark allerede i 2015. Men før målet er nådd må antallet besøkende dobles - og det må altså skje i løpet av tre år.

Les også: Reiseforsikringen dekker mindre enn du tror

Hard konkurranse

Men konkurransen om oppmerksomheten er hard, for det er ikke bare på internasjonalt nivå at hovedstaden trenger bygges opp som et attraktivt reisemål. Markedsundersøkelser viser at så mange som 400.000 av byens egne borgere aldri har satt så mye som en fot i Holmenkollen-anlegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Litt forenklet kan man oppsummere våre konkurrenter slik: For de under 30 år er det Sandvika Storsenter, Bogstadveien, Elixia og Playstation. Og for de over 30 er det langrenn og Elixia, forteller Linnander.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han får støtte til å bygge Oslo opp til å bli verdens vinterhovedstad fra andre aktører i reiselivsbransjen.

– Jeg mener Oslo er underkommunisert, reiselivsmessig, særlig på nasjonalt plan, sier daglig leder Stian Karlsen i JCP AS.

Les også: Fant boligdrømmen i Albania

Storbyferier er vinneren i reiselivsmarkedet. Fortsatt er det flest gjestedøgn i Oslo på sommeren, rundt 70 prosent av totalen. Men det er vinteren som vokser mest, understreker han.

Må bygges opp videre

Leder for Bymiljøetaten i Oslo kommune, Hans Edvardsen, mener at opplevelsene av Oslo allerede føles som vinterhovedstaden, men at mer må gjøres for å bygge opp merkevaren videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også : Oslo satser på Kvitfjell og er med på OL-laget

– Skal byen bli selve vinterhovedstaden kreves det dristighet, engasjement og kapital, mener han og gir en henstilling til de ulike aktørene:

– Fjern dere fra kampen om markedsføringsmidlene. Vi må konsentrere oss om hva vi må levere og hvem som skal samarbeide for å få det til, sier han.

Les også:

Åpnet VM med «lille 17. mai»

Heiberg: Vinter-OL til Oslo

Les flere reisesaker


Les flere nyheter