Europa i ekspressfart

OPPLEVELSE: Høyhastighetstogene i Europa er komfortable, presise og miljøvennlige. Men også ofte kostbare. I Frankrike byr TGV på transport gjennom solsikkeåkrene med en fart på over 300 km/t. (FOTO: C. Bowater/ Corbis / NTB scanpix)

Høyhastighetstog tar deg raskt og effektivt fra den ene storbyopplevelsen til den andre.

Høyhastighetstog
Høyhastighetstog, lyntog eller høyfartstog defineres i EU som tog som går i mer enn 250 km/t på en ny linje, og minst 200 km/t på oppgradert linje. Ifølge denne definisjonen har Norge ingen høyhastighetsbaner (Gardermobanen kjører i 210 km/t, men på ny linje).

Frankrike var først ute i Europa med høyhastighetstog, allerede i 1981 kjørte TGV-tog med en gjennomsnittshastighet på 260 km/t mellom Paris og Lyon. Frankrike har også den offisielle fartsrekorden, i 2007 var et TGV-tog oppe i 574,8 km/t.

(Kilde: Wikipedia, UIC)

Hvordan bestille billetter

* Den greieste løsningen er som oftest å gå inn på hjemmesidene for togreiser i det landet du ønsker å reise i eller fra (tilsvarende nsb.no i Norge), og booke billettene der. Hurtigtogene har ikke eget bookingsystem, man bestiller via det felles nasjonale billettsystemet. Alle aktuelle land har hjemmesider som stort sett kan gi den informasjonen du trenger på engelsk.

* NSB Utland kan hjelpe med både informasjon og billettbooking på telefon 815 00 888. Vil du ha billige billetter er det imidlertid større sjanse for å finne dem på egen hånd.

* Nettsiden seat61.com har alt du trenger av informasjon om å kjøpe togbilletter i Europa, og linker til de enkelte lands bookingsystemer.

* Nettsiden raileurope.com hevder å tilby billetter for togreiser i hele Europa. Det er ikke nødvendigvis tilfelle hvis du skal krysse mange landegrenser på veien, men siden er verdt et forsøk. Railteam.co.uk har en tilsvarende tjeneste.

* En god ruteplanlegger for hele Europa finner du på tyske bahn.de. Du får imidlertid ikke kjøpt billetter til alle destinasjoner der.

Tider, avstander og priser

Her er noen eksempler på mulige lyntogreiser i Europa. Prisene er laveste pris for voksen en hverdag i mai funnet på togselskapenes nettsider. Merk at prisene ofte endrer seg, og at tiden toget tar varierer litt mellom de ulike avgangene.

London-Paris: 2t 15 min, 350 kroner

Paris-Marseille: 3 t 5 min, 290 kroner

Amsterdam-Paris: 3 t 20 min, 350 kroner

Brussel-Amsterdam: 1 t 54 min, 350 kroner

Milano-Roma: 2 t 59 min, 300 kroner

Barcelona-Madrid: 2 t 30, 600 kroner

Madrid-Malaga: 2 t 20 min, 470 kroner

– Vi skal bare til Valencia for lunsj, og så tilbake i ettermiddag. Da er høyhastighetstog eneste alternativ, sier Bruce Peters fra Los Angeles, på spørsmål om hvorfor han har tatt plass på Spanias svar på lyntog: AVE. Det finnes nemlig langt rimeligere måter å komme seg fra Madrid til Valencia på, blant annet buss og vanlig regionaltog. Men ingen raskere: De rundt 390 kilometerne med toglinje tilbakelegges på bare drøye halvannen time.

Les også: Vi tar deg til de beste sigøynerrestaurantene i Budapest

Er du sent ute med bestillingen kan billettprisen imidlertid fort bikke tusenlappen for én vei.

– Jeg synes ikke det er så ille, korte flydistanser koster ofte like mye. Og du slipper alt maset med innsjekking og sikkerhetskontroller. Jeg har reist mye med franske TGV også, det er raskt og komfortabelt, sier Peters.

Stort nettverk

Spania er det landet i Europa med flest antall kilometer lyntoglinjer. Linjenettet strekker seg fra Madrid og østover mot Valencia, sørover mot Malaga og Sevilla og nordover både mot Valladolid, Barcelona og videre inn i franske Perpignan. På flere strekninger er høyhastighetstoget i ferd med å utkonkurrere flyet fordi det både er raskere og enklere.

Også andre europeiske land har godt utbygde høyhastighetsnett, blant annet Frankrike. Allerede i 1981 hadde landet TGV-tog i rute med en snittfart på over 250 km/t.

Også mellom ulike land har det kommet høyhastighetsruter, blant annet er den undersjøiske linjen mellom Paris og London populær.

Les også: Alt du trenger er et Visa-kort og en tom koffert

Men selv om høyhastighetslinjene er mange, er det ikke bare enkelt å komme seg Europa rundt med tog i lynfart. Blant annet finnes det ikke et felles billettsystem. Og for å gjøre forvirringen enda større har høyhastighetstog i ulike land forskjellig navn, og er også ofte av ulike typer. Eurostar kjører for eksempel mellom Storbritannia, Frankrike og Belgia, TGV kjører innen Frankrike og over grensen til Spania, ICE operer hovedsakelig i Tyskland, mens AVE bringer deg fra by til by i Spania. For å nevne noen.

Bestilling fra Norge

Billetter kan bestilles på nett hos hvert enkelt lands bookingsystem for tog. Synes du det blir for komplisert, kan NSB Utland hjelpe.

– Vi kan ordne billetter til nesten hvor som helst, også om du ønsker å reise med høyhastighetstog, sier seniorkonsulent i NSB marked og salg, Wenche Berger. Men innrømmer at løsningen ikke nødvendigvis blir den billigste.

– En del billigbilletter finnes kun på nett, det gjelder også for høyhastighetstog. Og vil du komme deg på rimeligste måte fra Norge og ut i Europa, må du lete opp minipriser på hver enkelt strekning selv, forteller hun.

Les også: Slik velger du riktig gresk øy

Den billigste løsningen hvis man skal reise gjennom mange land vil vanligvis bli å kjøpe en interrailbillett.

– Femdagers interrail er veldig populært, da kan man ha fem reisedager innenfor en tidagersperiode. Vi tilbyr også interrailbilletter som bare gjelder for et enkelt land, noe som er enda rimeligere, opplyser Berger.

Ofte må man imidlertid betale ekstra for å reise med de raskeste togene.

– Tillegget varier fra land til land. I Tyskland er det ganske lite, i Spania forholdsvis høyt, påpeker Berger.

Kombinerer fly og tog

Å ta toget helt fra Norge og sørover i Europa kan fort bli en både tidkrevende og kostbar affære. Berger forteller at mange i stedet velger en kombinasjon av fly og tog.

– Man kan for eksempel fly til Nice, reise noen dager med tog, og så ta flyet hjem fra Madrid. Spesielt blant de litt eldre er slike løsninger populære, sier Berger, som selv har prøvd høyhastighetstogene i flere land.

– De er raske og komfortable. Sammenlignet med fly har de dessuten en stor fordel i at de ofte går fra sentrum til sentrum, så man slipper ekstra reisetid ut til flyplassen, påpeker hun.

Les også: Flygerstrid i Norwegian

Mindre utsatt for forsinkelser og kanselleringer enn fly er høyhastighetstogene også. Og ikke minst er de langt mer presise enn norske tog. I Spania er for eksempel bare rundt 1 prosent av AVE-togene forsinket.

Idet lyntoget Madrid-Valencia bremser ned til sneglefart inne på stasjonen Valencia Joaquín Sorolla kan passasjer Bruce Peters fornøyd konstatere at toget ikke bare er framme i tide – det ligger seks minutter foran skjema.

Les mer om reise

Personvernpolicy