Solgt til hemmelig kunde

FORFRA: Slik ser den nye Boeing 747-8 Intercontinental ut forfra. Foto: Elaine Thompson (AP Photo)

Tirsdag overleverte flyprodusenten den aller første passasjerutgaven av Boeing 747-8 Intercontinental til en hemmelig kjøper.

– Boeing Company overleverte i dag den første passasjerutgaven med både utvidelser og spesialinnredning til en hemmelig VIP-kunde, som fløy sitt skinnende nye hvite fly til sin hemmelige destinasjon for å forvandle flyet til «himmelens juvel», sa Boeing-direktør Jim Albaugh til Reuters i forbindelse med overrekkelsen av flyet tirsdag denne uken.

Den første leveransen av passasjerutgaven av 747-8 Intercontinental, som er flyets offisielle navn, er forsinket med over ett år.

Les også: Tidenes største ordre for Boeing

Diskret seremoni

Boeing, verdens nest største flyprodusent, markerte milepælen med en diskret seremoni for å holde mediene på en armlengdes avstand for å ivareta identiteten til sin hemmelige kunde. I flybransjen har det lenge gått rykter om at kunden kan være en representant for landet Qatar.

Selskapet, som konkurrerer med rivalen Airbus, har til nå fått inn 36 bestillinger på den nye og eksklusive flymodellen. Ni av bestillingene kommer fra andre kunder enn kommersielle flyselskap. Prisen for å skaffe seg en Boeing 747-8 Intercontinental, er på svimlende 332.900.000 dollar, noe som tilsvarer i overkant av 1,8 milliarder kroner.

Les også: Her tar drømmeflyet av

Salget går tregt

Ifølge eksperter fra flybransjen har Boeing slitt med bestillingene på flymodellen fordi de ligger mer enn et år etter den opprinnelige leveringsplanen.

– Salget av 747-8 har gått tregt, og flyets suksess er fortsatt tvilsomt med tanke på hvor få ordrer selskapet har fått til nå, sier Alex Hamilton, luftfartsanalytiker og administrerende direktør i EarlyBidCapital til Reuters.

Om det dårlige salget skyldes forsinkelsene eller ei, strides imidlertid de lærde om. En forsinkelse på et år eller mer er ikke uvanlig for moderne flylanseringer. Både Airbus’ enorme A380 og Boeings 787 ble begge lansert flere år senere enn opprinnelig planlagt.

Les også: Kaptein hylles som helt

Av de mer kommersielle aktørene er det tyske Lufthansa som står for den største ordren, og så langt har selskapet bestilt 20 fly. Det er foreløpig uklart når de får levert Lufthansas første passasjer-Intercontinental, men det vil angivelig skje i løpet av det nærmeste halvåret.

Intercontinental-modellen er egentlig en langstrakt oppgradert versjon av den mer klassiske 747-modellen, som har vært i lufta i mer enn 40 år. Modellen var verdens største fly frem til 2005, da erkerivalen Airbus avduket sin A380.

Les også: Gigantfly til Norge

Innredes etter kundens ønske

Selv om Boeing nå har overlevert det første Intercontinental-flyet til sin aller første kunde, gjenstår det en del arbeid før akkurat dette flyet er ferdig innredet etter kundens ønsker. Endringene vil gjøres utenfor Boeings fabrikker, men selskapet må inkluderes i arbeidet med ombyggingen, som vil ta rundt seks måneder på Boeings Wichita-anlegg utenfor Seattle. Det var denne fabrikken som har bygget om Air Force One, flyet som frakter den amerikanske presidenten og hans stab verden rundt.

Les også: Singapore utsetter A380-flyginger

Passasjerutgaven av 747-8 er bygget av et ett karbon-materiale tilsvarende det som benyttes i modellen 787 Dreamliner, og har plass til 467 passasjerer, 54 flere enn dagens versjon av 747, men likevel betydelig færre enn en A380 som rommer 525 passasjerer.

Boeing leverte sin første 787 Dreamliner i fjor etter tre år med forsinkelser. Den teknologiske utviklingen tok et større steg med den enn det som er tilfellet med 747-8-modellen.

Les også:

Passasjerer hoppet ut av fly i panikk

Norwegian med gigantisk flyordre

«Superjumbo» streifet fly

Les flere nyheter her

Personvernpolicy