På sporet av Rocky Mountains

NATURENS KINO: Passasjerene på California Zephyr-linjen lar seg målbinde av det røffe landskapet i Rocky Mountains.

USA-ferien kan fort bli en hektisk affære. På California Zephyr-toget finner du hvilepulsen automatisk. Såfremt du ikke marsjerer rett inn i spisevognen.

Turarrangør: Dyrt med sovekupe

Turarrangør: Dyrt med sovekupe

Det er Nordmanns-Reiser som selger togreiser for Amtrak i Norge. Produktsjef Elisabeth Kolsø Stai betegner det som dyrt å reise med tog i USA

dersom du vil ha sovekupe, men sier den lave dollarkursen gjør billettene rimeligere enn på lenge.

– Det er lavere priser i lavsesongen, og vanlige togstrekninger kan være svært rimelig, opplyser hun til ABC Nyheter.

– På lengre strekninger har vi erfart at gjester vil ha sovekupe, og da bestilles enkeltreiser. Da er også måltider inkludert.

Skal du reise flere strekninger, lønner det seg å bestille togpass, forklarer hun.

Kolstø Stai mener de største naturopplevelsene finnes på strekningen mellom Denver og California, samt fra Seattle sørover til Los Angeles.

– Det er nok vestkysten og Rocky Mountains som er mest interessant for de fleste, sier hun.

Ifølge Kolsø Stai er det ikke mulig å bestille togreiser på Amtraks nettsider med norske betalingskort i Norge. ABC Nyheter bestilte reisen med norsk betalingskort i USA.

Fakta om California Zephyr

Rute: Chicago-Emeryville (San Francisco)

Togselskap: Amtrak

Avstand: 3924 km

Reisetid: 51 timer og 20 minutter

Antall stopp: 33

Avganger: Daglig

Antall vogner: 5-6

Gjennomsnittshastighet: 75 km/t

Pris: Fra 150 dollar (januar) til 250 dollar (juli) for ordinært togsete.

Kilder: Wikipedia og AmtrakTurarrangør: Dyrt med sovekupeDet er Nordmanns-Reiser som selger togreiser for Amtrak i Norge. Produktsjef Elisabeth Kolsø Stai betegner det som dyrt å reise med tog i USA dersom du vil ha sovekupe, men sier den lave dollarkursen gjør billettene rimeligere enn på lenge.– Det er lavere priser i lavsesongen, og vanlige togstrekninger kan være svært rimelig, opplyser hun til ABC Nyheter.– På lengre strekninger har vi erfart at gjester vil ha sovekupe, og da bestilles enkeltreiser. Da er også måltider inkludert. Skal du reise flere strekninger, lønner det seg å bestille togpass, forklarer hun.Kolstø Stai mener de største naturopplevelsene finnes på strekningen mellom Denver og California, samt fra Seattle sørover til Los Angeles.– Det er nok vestkysten og Rocky Mountains som er mest interessant for de fleste, sier hun.Ifølge Kolsø Stai er det ikke mulig å bestille togreiser på Amtraks nettsider med norske betalingskort i Norge. ABC Nyheter bestilte reisen med norsk betalingskort i USA.Fakta om California ZephyrRute: Chicago-Emeryville (San Francisco)Togselskap: AmtrakAvstand: 3924 kmReisetid: 51 timer og 20 minutterAntall stopp: 33Avganger: DagligAntall vogner: 5-6Gjennomsnittshastighet: 75 km/tPris: Fra 150 dollar (januar) til 250 dollar (juli) for ordinært togsete.Kilder: Wikipedia og Amtrak

Det er Nordmanns-Reiser som selger togreiser for Amtrak i Norge. Produktsjef Elisabeth Kolstø Stai betegner det som dyrt å reise med tog i USA dersom du vil ha sovekupé, men at dette er avhengig av dollarkursen.

– Det er lavere priser i lavsesongen, og vanlige togstrekninger kan være svært rimelig, opplyser hun til ABC Nyheter.

– På lengre strekninger har vi erfart at gjester vil ha sovekupé, og da bestilles enkeltreiser. Her er også måltider inkludert. Skal du reise flere strekninger, lønner det seg å bestille togpass, forklarer hun.


– Her er det vakrest

Kolstø Stai mener de største naturopplevelsene finnes på strekningen mellom Denver og California, samt fra Seattle sørover til Los Angeles.

– Det er nok vestkysten og Rocky Mountains som er mest interessant for de fleste, sier hun.

Ifølge Kolsø Stai er det ikke mulig å bestille togreiser på Amtraks nettsider med norske betalingskort i Norge. ABC Nyheter bestilte reisen med norsk betalingskort i USA.


Fakta om California Zephyr

Rute: Chicago-Emeryville (San Francisco)

Togselskap: Amtrak

Avstand: 3924 km

Reisetid: 51 timer og 20 minutter

Antall stopp: 33

Avganger: Daglig

Antall vogner: 5-6

Gjennomsnittshastighet: 75 km/t

Pris: Fra 217 dollar

Kilder: Wikipedia og Amtrak

COLORADO (ABC Nyheter): – Stump røyken!

Beskjeden fra konduktøren er klar. Han veiver bestemt med flagget, og litt etter klokken 07.00 begynner Amtraks Superliner-tog å åle seg ut fra fjellbyen Denver. Vi har tilbakelagt nesten 1700 kilometer og befinner oss 1600 meter over havet. Men det er nå togturen virkelig begynner. Herfra går det bare oppover.

Tunnell-land

I utsiktsvognen med de buede vinduene er det knapt et ledig sete. Blikkene skanner landskapet mens det tunge dobbeldekkertoget krongler seg oppetter fronten av Rocky Mountains. Det skal bli lenge til neste luftepause.

(Saken fortsetter under)

OPPSTIGNING: I loungevognen stiger forventningene i takt med høydemeterne idet Superliner-toget tar fatt på Rocky Mountains vest for Denver. Foto: Øystein Eian
OPPSTIGNING: I loungevognen stiger forventningene i takt med høydemeterne idet Superliner-toget tar fatt på Rocky Mountains vest for Denver. Foto: Øystein Eian

– Dette er tunnell-land. Vi skal gjennom 29 tunneller her i Rocky Mountains, forteller vår joviale konduktør. Kort tid etter befinner vi oss i den 10 kilometer lange Moffat-tunnellen. Midtveis er vi 2700 meter over havet.

– Holy shit, kommenterer Scottie Hamilton (24) på tjukt sørstatsmål. Den tidligere gruvearbeideren fra Oceana i West Virginia har aldri vært på denne kanten av landet.

TURISTATTRAKSJON: Innskriften som markerer delstatsgrensen mellom Colorado og Utah, regnes som en turistattraksjon. Foto: Øystein Eian
TURISTATTRAKSJON: Innskriften som markerer delstatsgrensen mellom Colorado og Utah, regnes som en turistattraksjon. Foto: Øystein Eian

– Etter 11.september 2001 tar jeg uansett aldri fly, men dette er sinnssykt. Mon tro hva de første nybyggerne tenkte da de kom hit på hesteryggen eller til fots, sier Hamilton.

Les også: Sveriges nest vakreste togreise ligger i Norge

Rett ned

Etter Moffat-tunnellen skal vi følge Colorado-elven i flere timer. Rett frem er det aldri. Jernhesten smyger seg sakte frem gjennom juv og daler. Lister seg nærmest frem på sporet. Enkelte steder er det bare noen centimeter med fast grunn som stikker ut fra skinnene.

Nedenfor følges vi trofast av Colorado-elven. Fra å være smal og hvitfrådende blir elven langt bredere når vi passerer Glenwood Canyon og Grand Junction. I Ruby Canyon endrer landskapet seg nok en gang. Her ønskes vi velkommen av ildrøde knauser og falloslignende fjellformasjoner, fortsatt akkompagnert av den standhaftige Colorado-elven.

Les også: Dette hotellet er ikke for de med høydeskrekk

(Saken fortsetter under)

PAUSE: På Grand Junction, om lag 400 kilometer vest-sørvest for Denver, er det tid for en benstrekk. Foto: Øystein Eian
PAUSE: På Grand Junction, om lag 400 kilometer vest-sørvest for Denver, er det tid for en benstrekk. Foto: Øystein Eian

Å slappe av er en lett sak om bord på Superliner-toget. Om du ikke dysses i søvn av togets bevegelser, er det kort vei til forfristelsene.

Med ordene «come and get the goodies» (kom og få godsakene) erklærer Mike fra Chicago at baren er åpen. Den uniformerte Amtrak-arbeideren byr på salte Pretzel-stenger og hurtigvarmet burger, samt det meste hjertet kan begjære av flytende vare.

Les også: Slik får du sove på flyet, toget eller bussen

Biff og kaffe

Ønsker du et skikkelig måltid, behøver du bare å åpne døren inn til restaurantvognen. Men ta det pent. Valser du inn, er det sjanse for at en av servitørene stopper deg i døren med brysk mine. For å få plass til flest mulig vil besetningsmedlemmene nemlig eskortere deg til bord som har ledige plasser. Å dele måltider med fremmede faller helt naturlig om bord på California Zephyr.

– Jeg prøver biffen. Og så vil jeg ha en kopp kaffe, sier Ricky Miller. Sammen med broren har han reist helt fra Mattawan i Michigan for å hente et vogntog vest i Colorado.

– Vil du ta en øl med oss etterpå? spør han.

– Det er desserten vår.

Les også: På denne Paris-restauranten spiser du biff i blanke messingen

(Saken fortsetter under)

TAR DET ISI: Scottie Hamilton mesker seg med Mountain Dew mens han betrakter Colorado-elvens isdekte bredder. Foto: Øystein Eian
TAR DET ISI: Scottie Hamilton mesker seg med Mountain Dew mens han betrakter Colorado-elvens isdekte bredder. Foto: Øystein Eian

Kjærestemøte

– Joda, folk er veldig vennlige på disse togturene. Man deler en opplevelse, og da er det naturlig å prate sammen, sier Charles R. Venator (71). Han er amerikaner, naturverner og bor til daglig i Ecuador. Denne vinteren er han på rundreise i fødelandet.

– Hvis du har god tid, finnes det ikke en bedre måte å reise på, mener han.

MISSISSIPPI: Her krysser California Zephyr Mississippi-elven ved Burlington i Iowa. Foto: Øystein Eian
MISSISSIPPI: Her krysser California Zephyr Mississippi-elven ved Burlington i Iowa. Foto: Øystein Eian

California Zephyr tar deg de 4000 kilometerne fra Chicago til endestasjonen Emeryville utenfor San Francisco på litt over 50 timer. To døgn på tog kan høres drøyt ut, men du rekker ikke å kjede deg. Toget er en smeltedigel, som USA selv. Passasjerene er unge, gamle og med forskjellig etnisk bakgrunn. Alle har forskjellige grunner for at de er på nettopp dette toget. Kimberly Boggus (32) kom på toget i Osceola i Iowa, og skal besøke familien sin i Sacramento. Ray Curry (20) har møtt sin biologiske familie for første gang. Nå skal han hjem til fosterforeldrene i Utah-byen Provo.

(Saken fortsetter under)

OPP I HØYDEN: California Zephyr har daglige avganger fra Chicago i Illinois til Emeryville i San Francisco. Foto: Øystein Eian
OPP I HØYDEN: California Zephyr har daglige avganger fra Chicago i Illinois til Emeryville i San Francisco. Foto: Øystein Eian

Scottie Hamilton har Salt Lake City som endestasjon. Der skal han møte kjæresten sin for første gang. Så langt har de kun snakket sammen på nettet.

– Jeg er forbanna spent, røper 24-åringen.

– Skjærer det seg, får jeg bare ta toget hjem igjen.

Les også: De beste strendene i USA er kåret

Personvernpolicy