Ryanair får sex-smekk fra reklame-vaktbikkje
Denne Ryanair-annonsen ble for sterk kost for det britiske reklametilsynet.
Advertising Standards Autority (ASA) har pålagt avisene The Independent, The Guardian og The Daily Telegraph å fjerne to Ryanair-annonser fordi de er «seksuelt antydende».
Retro-annonsene viser lettkledde flyvertinner under overskriften «Red hot fares and crew» («Dampende hete priser og besetning»).
17 klager
ASA har mottatt 17 klager på reklamekampanjen, skriver Guardian.co.uk. Kritikken går på at annonsene er sexistiske, gjør kabinbesetningen til objekter og at de for «støtende og upassende» til at de egner seg i riksdekkende aviser.
Les også: – Ryanair for dårlig på klageoppfølging
Reklametilsynet vedgår at annonsene ikke er overdrevent sexfokusert, men mener at utseendet, holdningen og blikket til kvinnene fremstår som seksuelt antydende.
Ryanair forsvarer seg med at de brukte bilder fra en veldedighetskalender som flyvertinnene selv valgte å bli med på. Flyselskapet avviser også at reklamekampanjen er sexistisk og at den gjør kvinner til objekter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSex-kobling
ASA sier på sin side at annonsene ikke kan brukes igjen.
Les også: – Ryanair nekter gravide å fly
– Vi har også tatt med i vurderingen at lesere flest vil tolke bildene sammen med teksten og navnene på kvinnene, og koble kvinnelige kabinansatte med seksuelt antydende oppførsel, sier reklametilsynet, ifølge Sky News.
Reklamekampanjen har også skapt reaksjoner blant kabinansatte. En ikke navngitt flyvertinne har ifølge The Guardian startet en underskriftskampanje mot annonsene på Internett. Mer enn 11.000 personer skal ha skrevet under.
Les også: Ryanair vil fly innenriks i Norge
En talskvinne for The Guardian sier til egen avis at Ryanair-annonsene kom på trykk ved en feil. The Independent ønsker ikke å kommentere saken overfor The Guardian, og The Daily Telegraph har ikke besvart konkurrentens henvendelser.