Finsk design i verdens sentrum

LIVSKVALITET: Hvordan design kan være med på å forbedre våre hverdagsliv, er et sentralt tema for Helsingfors som designhovedstad. Blant annet satser byen på at også de som bor urbant, skal kunne pusle med blomster og planter. (FOTO: Valtteri Hirvonen/Eriksson&Company)

Finsk design er allerede velkjent i Norge. Nå skal Helsingfors, som er World Design Capital 2012, vise resten av verden hva finnene er gode for.

HELSINGFORS, FINLAND: Annethvert år utnevnes en by som årets designhovedstad. I år er det Helsingfors som har fått æren. Gjennom 300 ulike arrangementer og prosjekter skal byen undersøke hvordan design er integrert i våre hverdagsliv, og hvordan design kan forbedre livene våre på mange områder.

– Vi har en sterk designtradisjon, og en visjon om å bli en førende designnasjon internasjonalt. Helsingfors er dessuten en by som er inne i en endringsprosess, med store industri- og havneområder som bygges om til andre formål, sier direktør for WDC Helsinki, Pekka Timonen, på spørsmål om hvorfor nettopp Helsingfors ble valgt som designhovedstad for 2012.

Kjente klassikere

Her hjemme er nok Marimekko det første ordet som dukker opp når man blir spurt om hva man forbinder med finsk design. Men Finland har også mange andre internasjonalt kjente merkenavn og designere, som Alvar Aalto, Aino Aalto, Eero Aarnio, Kaj Franck, Maija Isola, Harri Koskinen og Tapio Wirkkala.

– Nordmenn forbinder Finland med design og sauna, sier produsent ved Finsk-norsk kulturinstitutt, Pauliina Gauffin.

– Dessverre kjenner de fleste bare til de litt eldre merkevarene, som Fiskars, Iittala og Marimekko. Men det kommer hele tiden mye nytt og spennende på designfronten i Finland, påpeker hun.

Direktør Timonen mener Finland har blitt en designnasjon fordi finnene har design som en integrert del av sitt hverdagsliv.

– Vi finner definerer oss selv gjennom design, og bruker design til å kommunisere med hverandre. Vi elsker å gi designgjenstander i gave, og god design finnes i alle finske hjem, sier han.

Turistvennlig strøk

For en vanlig Helsingfors-turist er den enkleste måten å få et innblikk i alt som skjer i designåret å ta en tur til «Design District». I sentrum av Helsingfors finner du et område med rundt hundre interiørbutikker, moteforretninger og antikvitetsforhandlere, i tillegg til mange gallerier. Her finner du også Finlands to ledende designrelaterte museer: Designmuseet og Museet for finsk arkitektur. Begge vil ha en rekke utstillinger og arrangementer relatert til WDC Helsinki.

Finsk-norsk kulturinstitutt har foreløpig ikke planlagt noen arrangementer i Norge i forbindelse med designåret, men en ørliten norsk link til arrangementet finnes likevel. Professor i produktdesign ved NTNU i Trondheim, Guy Lönngren, skal gjennom sitt arkitektfirma Guy Design Group sannsynligvis få satt et flytende plasthus på vannet i Helsingfors i løpet av året. Parallelt med statusen som designhovedstad gjennomgår Helsingfors nemlig en omfattende byutvikling, og flytende hus – for å gi plass flere boliger i sentrale strøk – er blant det man har satset på.

For lite innovasjonsvilje

Lönngren er ikke udelt enig i Finlands markedsføring av seg selv som en innovativ designnasjon.

– Finland har skapt noen merkevarer som er blitt kjent internasjonalt, og som dermed har hjulpet til med å gi landet et image som en designnasjon. Men disse merkevarene produserer stort sett ubetydelige småting for hjemmet. Ellers møter man de samme hindringene i Finland som i Norge når det gjelder viljen til å satse på det som er nytt og innovativt, forteller han. Men han tror arrangementer som WDC Helsinki kan hjelpe i så måte.

– WDC skaper publisitet og oppmerksomhet om hva design kan gjøre, og forhåpentligvis kan det på sikt også gjøre det lettere for arkitekter og designere å få gjennomslag for sine ideer.

Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden