Omstridt avgift gir dyrere flybilletter
Når EUs CO2-kvoteavgifter blir innført fra 1. januar 2012 må flyreisende forberede seg på høyere priser.
Europeiske flypassasjerer må betale mer for flybilletter når de nye reglene trer i kraft neste år, skriver check-in.dk.
Ifølge klimakommissær Connie Hedegaard må EU vise miljøansvar til tross for global uenighet blant flyselskapene.
Transatlantisk prishopp
Flyreiser mellom Europa og Nord-Amerika vil bli dyrere fra og med 2012, når EU tvinger flyselskapene til å kjøpe CO2-kvotene.
Denne uken opplyste EU at det kan bety en merpris på 4-24 euro for en tur/returbillett på en transatlantisk flyvning. Det tilsvarer 31-187 kroner som vil bli lagt på dagens flybillettpris.
EU går inn for å gjennomføre endringen, til tross for at amerikansk luftfartsindustri har brakt de nye avgiftene inn for retten. Også de kinesiske flyselskapene har klaget på de de nye avgiftene, som ventes å koste dem opp mot 730 millioner kroner i meromkostninger i året.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen nye loven trer i kraft 1. januar neste år, og EU har satt et tak på hvor mye flyselskapene får forurense når de lander eller letter i et av de 27 europeiske landene som hører inn under det såkalte Emissions Trading Scheme (ETS).
Et plaster på såret er det imidlertid at EU gir flyselskapene 85 prosent gratis CO2-tillatelser i 2012. Derfor mener EUs klimakommissær Connie Hedegaard at flyselskapene ikke har noen grunn til å klage. Hun oppfordrer flyselskapene til å modernisere flyflåten og redusere drivstoffutslippet.
Les også:
EasyJet-gründer vil starte nytt lavprisflyselskap
LO frykter sola går ned for REC
- Vi skjønner ikke hva Meltveit Kleppa snakker om