Flere vil ha «full pakke»
Stadig flere nordmenn ønsker pakkereiser hvor alt er inkludert.
- Hotellkonsept hvor alle måltider, drikke og gjerne aktiviteter er inkludert i prisen.
- Oppstod i Karibia på 90-tallet, først på steder hvor det var lite å foreta seg utenfor hotellets område. Siden har det spredt seg til mange land.
Antall reisende på all inclusive
Apollo:
2007: 20.000
2008: 25.000
2009: 40.000
2010: 43.000
2011: 50.000
*Anslag for 2011
Ving:
2010: 17.500
2011: 25.000*
*Anslag for 2011
Star Tour:
Av fjorårets 300.000 reisende kjøpte 6-7 prosent all inclusive,
det tilsvarer mellom 18.000-21.000.
ALL INCLUSIVE De mest populære reisemålene
Apollo:
1) Egypt
2) Mexico
3) Kanariøyene
4) Cuba
5) Kreta
Ving:
1)Tyrkia
2) Spania
3) Egypt
4) Bulgaria
5) Hellas
Salget av all inclusive-reiser, hvor alle måltider, drikke og gjerne aktiviteter er inkludert i prisen, har steget. Det viser tall fra de tre turoperatørene Apollo, Star Tour og Ving.
- De siste tre årene har vi sett en økning. Det er flere og flere som ønsker en kontantfri ferie, sier salgsdirektør Mari-Anne Zachrisson i Ving til DN.no
Hun viser til tall fra sommesesongen ifjor til sommersesongen i år hvor antall solgte all inclusive-reiser økte med 70 prosent.
- I tillegg kommer de gjestene som kjøper pakker med mat i deler av oppholdet, sier Zachrisson.
Avslappende og forutsigbart
Turoperatøren Apollo kan også melde om økning. Siden all inclusive-konseptet kom inn i deres program over en større skala i 2007, har de mer enn doblet antall reisende som vil ha alt inkludert.
- All inclusive tok et stort hopp i 2009 med mange direktefly fra de største byene i Norge til blant annet Egypt og Sharm el Sheik. Siden har det økt for hvert år og jeg mener vi hadde rundt 43.000 reisende på dette konseptet i 2010, mot 20.000 i 2007, sier daglig leder Leo Berbu i Apollo.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI år regner de med å nå 50.000 reisende, med en fordeling på rundt 20.000 under sommermånedene og 30.000 i løpet av vintersesongen.
- Foreløpig er det litt tidlig å se tendensene for kommende vinter, men mye tyder på at det vil bli ytterlige økning på denne type ferie, sier Berbu.
Det tror også reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i fagorganisasjonen HSH.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Vi ser at denne trenden er stigende. Det er mange som ønsker en forutsigbar og avslappende ferie, sier han til DN.no.
- Vil se fortsatt økning
Ifølge Forsdahl er all inclusive et gammelt konsept som på 90-tallet sank kraftig. I forbindelse med finanskrisen fikk det i 2009 sin renessanse. Folk ønsket å ha bedre kontroll på feriebudsjettet om de først dro på ferie. Siden etterspørselen ble stor, benyttet turarrangørene muligheten til å oppjustere tilbudet.
Berbu mener også kvaliteten på tilbudene har blitt bedre de senere årene, men påpeker at man skal vite hva man kjøper. Han mener det alltid er viktig å tenke på at også serveringstilbudet på hotellene står i forhold til antall stjerner det er tildelt.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Om man skal bo på all inclusive, bør man på bo på fire- til femstjernes steder. Trestjerners all inclusive stiller jeg spørsmål ved, sier Apollo-sjefen.
Forsdahl tror konseptet vil fortsette å øke.
- All inclusive gjør det lettere å kontrollere feriebudsjettet, det er forutsigbart og økonomisk enkelt. Selv etter finanskrisen er markedet fortsatt stigende. Det er tydeligvis et konsept markedet vil ha, og jeg tror derfor trenden vil holde seg. At kvaliteten har økt gjør det også mer attraktivt, sier han.
For de minste
Spesielt populært er det blant barnefamiliene.
- De slipper å forholde seg til hvor man skal spise og hvor dyrt det blir. Dessuten slipper de mase om mer cola eller is, sier Forsdahl.
Artikkelen fortsetter under annonsenOgså produktsjef Marcus Lundgren i Star Tour ser at det ofte er personer med barn som velger dette alternativet.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Fremfor alt er all inclusive populært for barnefamilier. Vi så for et par tre år siden at dette økte, men nå har det for vår del kommet til et nivå hvor det virker som om det har lagt seg, sier han.
Av deres totalt 300.000 reisende i løpet av et år, er det seks til syv prosent som ønsker all inclusive. Det vil si at mellom 18.000 til 21.000 velger å betale for å få alt inkludert.
Zachrisson tror det vil være flere som kommer til å velge disse alternativene hos Ving.
- Jeg ser at vi allerede har passert fjorårets tall med god margin, og toppen er ennå ikke nådd. Dette markedet er fortsatt i vekst.
Les også: