Meny

- Tryggere med pakkeferie

TRYGGHET: Mange barnefamilier er villige til å betale litt ekstra for å sikre seg bedre rettigheter i tilfelle problemer skulle oppstå på ferien, tror Forbrukerrådet. Foto: Colourbox.no
Mange opplever at ferien blir billigere om man bestiller reise og hotell separat. Men du risikerer å stille svakere i en eventuell klagesak, minner Forbrukerrådet om.

De senere årene har mange nordmenn begynt å bestille feriene sine gjennom hotell- og søkemotorer.

Og kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet understreker at dette også går helt fint for de aller fleste.

- Ikke like godt sikret

- Men bestiller man reise og hotell separat, så er man ikke dekket av pakkereiseloven.  Og dermed er man ikke sikret like gode rettigheter som forbruker, sier Halsos.

Er reisen underlagt pakkereiseloven har man blant annet lov til å avbestille reisen, og man kan også klage til Pakkereisenemnda.

Pakkereiser omfatter både tradisjonelle charterturer og arrangementer som inneholder minst to av følgende tre elementer: transport  innkvartering eller «annen turisttjeneste», f.eks. reise med overnatting til sport- eller underholdnings- arrangement.

Dette kan du kreve

Dersom du reiser på pakkereise, kan du kreve dette, dersom du opplever problemer i løpet av turen:

- Dersom det foreligger mangel ved oppholdet, kan du kreve utbedring. Hvis arrangøren ikke er i stand til å løse problemene,  kan du ha krav på prisavslag.

- Er du i tillegg påført økonomisk tap, kan du kreve erstatning. I spesielle tilfeller kan man også ha krav på erstatning for andre vesentlige ulemper (for eksempel vedvarende støyplager), som ikke er rene økonomiske tap.

- Dersom du opplever problemer som du føler har ødelagt hele ferien, er det mulig å kreve heving av avtalen. Men vær oppmerksom på at praksis i Pakkereisnemnda viser at det skal mye til for å få medhold i et slikt krav - det stilles svært strenge vilkår for å få hevet avtalen.

Du kan lese mer om hvilke rettigheter du har med pakkereiser, og hvordan du kan klage på Forbrukerrådets nettsider.

LES OGSÅ: Her har ferien blitt billigere

Separat bestilling

En forbruker som har kjøpt reise og hotell separat, kan oppleve at det blir mer kronglete, dersom man ønsker å klage på ferien.

- En reisesøkemotor er bare en formidler, og står ikke juridisk ansvarlig, dersom ferien viser seg å ikke svare til forventningene, forteller Halsos.

Har du bestilt separat, må du dermed klage enten til flyselskap eller direkte til hotellet.

LES OGSÅ: - Konkurranse gir billigere storbyferie

Flyklage

Har problemene oppstått i forbindelse med flyreisen, kan du registrere klagen din elektronisk hos Flyklagenemnda, dersom problemene har oppstått på flyvning fra Norge.

Har det derimot oppstått problemer på en flyvning i utlandet, må benytte deg av EUs klageskjema for flypassasjerer. Dette skjemaet finner du her

Ønsker du å vite mer om i hvilke tilfeller du har klagerett i forbindelse med flyreiser, kan du klikke deg inn på Forbruker Europas nettsider.

Hotellklage

Dersom det oppstår problemer på et hotell i utlandet, og du ikke når frem med klagen din til innehaver, kan du ta kontakt med Forbruker Europa. De kan igjen ta kontakt med søster-organisasjoner, som så kan hjelpe til med videre henvendelser til innehaver.

Merk at Forbruker Europa i utgangspunktet kun kan hjelpe, dersom du har kjøpt en vare eller tjeneste i EU-land eller Island.

LES OGSÅ: Den ultimate bilferien

Les flere detaljer om hvordan du kan gå frem i en klagesak i Forbruker Europas klageveileder.

- Betaler ekstra for trygghet

I verste fall kan en klagesak ende i sivilretten i det landet du har feriert, noe som kan bli en i overkant dyr og slitsom affære for den vanlige forbruker.

For unge mennesker, eller de som ikke har barn, går det i det fleste tilfeller greit om noe uventet skulle oppstå på en ferie.

- Men mange som reiser med hele familien bestiller gjerne pakkereiser, nettopp for å være litt mer sikret. Da betaler de heller litt mer for ferien, sier Halsos.

- Klag på stedet

Et viktig poeng hvis noe skulle gå skeis i ferien er å ta opp problemene med hotellet eller reiseoperatøren på stedet og med en gang problemene oppstår.

- Ikke vent til du er hjemme igjen med å klage. De som har ventet med å ta opp problemene, kommer ingen vei med saken sin, sier Halsos.

Det virker tross alt litt merkelig om du har vært veldig misfornøyd med noe i løpet av ferien, men ikke tatt det opp og prøvd å få til en løsning med en gang.

LES OGSÅ: Her er sommerens billigste reisemål

Mange opplever at utsikt eller fasiliteter ikke er som man hadde tenkt seg, når man ankommer hotellet. Men husk at det ikke alltid er god nok klagegrunn at du for eksempel er misfornøyd med at du ikke har fått havutsikt.

Halsos understreker at du bare kommer noen vei med en klage, dersom reisearrangør faktisk hadde lovet deg en flott havutsikt på forhånd.

Reise
Populært