215 milliarder i drivstoffsmell

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den skyhøye oljeprisen gir flyselskapene en gigantisk ekstraregning hvis dagens drivstoffpriser holder seg på samme nivå ut året. Det kan bli dyrt for forbrukerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljeprisen har klatret til nye høyder, og urolighetene i Tunisia, Egypt og Libya den siste tiden har bidratt til at prisene har steget ytterligere.

Dette skaper store utfordringer for alle som er avhengige av oljerelaterte produkter.

Flyselskapene merker oppgangen kraftig: De siste 12 månedene har prisen på flydrivstoff steget med over 42 prosent. Det betyr at den globale luftfarten i 2011 vil få en ekstraregning på 38 milliarder dollar (215 milliarder kroner) hvis prisen holder seg, skriver check-in.dk.

Det viser beregninger foretatt av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA. Deres tall er basert på en gjennomsnittspris på flydrivstoff på nåværende nivå ut 2011.

Høyeste nivå siden høsten 08

Et tonn flydrivstoff koster i dag rundt 926 dollar - 42 prosent høyere enn for ett år siden. Det er det høyeste prisnivået siden høsten 2008, da prisen toppet i august måned med et nivå rundt 1.420 dollar per tonn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den voldsomme prisstigningen kan innebære at drivstofftilleggene flyselskapene nå har innført neppe blir borte med det første. Og tilleggene kan også bli hevet enda mer.

Lavprisflyselskapet Norwegian har i sine forutsetninger for 2011 forventet en drivstoffpris på 850 dollar per tonn. SAS har hedget rundt halvparten av det forventede drivstoff-forbruket i 2011 til priser som varierer mellom 759 og 826 dollar per tonn.

- Meget, meget store utfordringer

IATA frykter at flyselskapene står overfor «meget, meget store utfordringer» i inneværende år. Før prisstigningen den siste tiden lå industrien an til et relativt innbringende år. Nå kan året bli «komplisert», mener IATAs leder, Giovanni Bisignani.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Olje er et stort problem, for det kan endre bildet totalt, sa Bisignani på en pressekonferanse i Tokyo onsdag. Det melder NTB.

IATA representerer 230 flyselskaper, som til sammen står for 93 prosent av verdens flytrafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag var prisen på amerikansk råolje 96,08 dollar fatet, det høyeste nivået siden oktober 2008.

Også prisen på nordsjøolje (Brent-kvalitet) var på vei oppover og lå på 106,55 dollar fatet, 77 cent høyere enn dagen før.

Aksjekursen faller

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sender regningen for den høye oljeprisen videre til kundene: Drivstofftillegget ble innført fra og med 25. januar.

Tillegget ligger mellom 50 og 150 kroner. Innenriks og på storbyruter i Europa utgjør tillegget 50 kroner. Ellers i Europa utgjør tillegget 80 eller 100 kroner, mens den lengste ruten til Dubai har fått et oljepristillegg på 150 kroner.

Les: Norwegian jekker opp billettprisen

Og SAS fulgte hakk i hæl: Flyselskapet økte drivstofftilleggene sine med effekt fra 22. februar. På intra-skandinaviske og europeiske ruter øker tillegget med 5 euro til totalt 200 danske kroner per strekning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Danmark øker tillegget med 3 euro til totalt 90 kroner per strekning, mens det på interkontinentale ruter holdes uendret på 857 kroner.

Les: Nå går flyprisene opp

Stigende drivstoffpriser slår også inn på aksjekursene til både SAS og Norwegian: SAS-aksjen har falt 13 prosent den siste måneden, mens Norwegian-aksjen har falt 6,2 prosent.

Les også: Uroen i Libya driver oljeprisen opp

Les flere nyheter her