Meny

Tur retur Oslo - New York: 2000 kroner

Bjør KjosFoto: Scanpix
Bjørn Kjos kan ikke se hvorfor de billigste flybillettene bør koste mer enn det.

Lavprisselskapet Norwegian er en farlig konkurrent for SAS, og nå vil Norwegian også ha sin del av markedet som vokser mest for SAS - langdistanse .

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier til nettavisen DI.se at de planlegger å starte opp et eget langdistanseselskap til neste år. Norwegian skal i første omgang fly fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok.

2.000 tur/retur
Norwegian har presset prisene kraftig, og langdistanse blir intet unntak.

- Du bør kunne fly billigere på langdistanse, regnet per sete, sammenlignet med kortdistanse. Jeg kan ikke se hvorfor de billigste billettene tur/ retur (Stockholm- ) New York ikke skal ligge ned mot 2.000 kroner, sier Kjos til nettavisen DI.se.

- Ser du for deg de samme prisene på Oslo- New York?

- Jeg gjør det ja, sier Kjos til DN.no.

Halvparten av det SAS Business koster
Heller ikke de forretningsreisende skal stå uten tilbud. Norwegian har tidligere valgt å ikke ha klasseinndeling i sine fly, men de har lært av Air Asias mislykkede forsøk på å kutte ut business class på langdistanse- det tapte Air Asia penger på.

- Det er så forferdelig dyrt å fly business i dag med British Airways, Lufthansa eller SAS. Å fly business gir stor avkastning, så det bør vi ha ettersom en del av passasjerene er villige til å betale for det, sier Kjos.

Norwegian vil tilby såkalte flatbeds, en stoltype som gjør lange reiser mer behagelige.

- En flatbed med Air Asia koster omtrent halvparten av det British Airways tar. Vi kommer til å ligge på omtrent 50 prosent av SAS Business class, men jeg kan ikke svare nøyaktig, sier Kjos til DI.se .

På en tilfeldig valgt reise med SAS Business Class fra Oslo til New York med utreise 23. august og retur 26. august koster en business-billett rundt 25.000 kroner. Utreise 11. oktober med retur 14. oktober koster det samme.

Norwegian skal klare å presse prisene fordi de har nye og moderne fly, og lave kostnader.

Først fra Oslo
Kjos forteller til nettavisen DI.se at planen er å starte et nytt langdistanseselskap, og kapitalisere det i forbindelse med en børsintroduksjon.

- Det mest logiske er nok å starte fra Oslo først, men det kommer an på når vi får tilgang på fly, sier Kjos til DN.no

Norwegian forhandler nå med Boeing og Airbus.

Håpet er å være i luften til neste sommer.

15 fly om tre til fire år
Ifølge Kjos trengs det 500 millioner til en milliard svenske kroner for å starte det nye selskapet. Men en milliard kan selskapet skaffe seg fire til fem fly. Avhengig av hvor mye kapital etableringen koster er tanken å ha rundt 15 fly etter tre til fire år.

Les også:

Rekordtall fra Norwegian

- Eksepsjonelt høy risiko i Norwegian

SAS på rett kurs

Reise
Populært