Forbrukerrådet ber om like kundefordeler uavhengig av betalingsmåte

Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet vil ha like kundefordeler uavhengig av om man betaler med kredittkort eller vanlig kort. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet vil ha like kundefordeler uavhengig av om man betaler med kredittkort eller vanlig kort. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordningen med at man får tilbud og fordeler ved bruk av kredittkort bør gjøres om, slik de også gjelder for vanlig kort, mener Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kredittkortgjeld er normalt den dyreste gjelden som finnes, og representerer en risiko for økonomien til husholdningen. Det er derfor viktig å utvise forsvarlighet med denne typen gjeld – og i alle fall ikke stimulere til overbruk, noe tilleggsfordelene kan bidra til, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Han mener ordningen bør skrotes, og at fordelene som gjelder ved kredittkort bør gjelde uavhengig av betalingsmåte. Jensen peker på at fordelene blir finansiert av bankkunder som ikke betaler regningene sine til forfall. Han mener det er etisk problematisk, lite samfunnsansvarlig og lite bærekraftig.

– Hensynet til økonomisk sårbare forbrukere som får en stadig større rentebyrde må veie tyngre enn bortfallet av eventuelle prisrabatter. Folk må selv bestemme betalingsmiddel, og eventuelle fordeler bør heller være tilknyttet kundeforholdet – ikke måten man betaler på, seier Jensen.