Clas Ohlson kutter 85 årsverk: – Vi snur hver stein

De tøffe tidene har også innhentet Clas Ohlson, som nå ser ingen vei utenom nedbemanning. Til sammen 85 årsverk skal bort, noe som berører både heltids- og deltidsansatte.
De tøffe tidene har også innhentet Clas Ohlson, som nå ser ingen vei utenom nedbemanning. Til sammen 85 årsverk skal bort, noe som berører både heltids- og deltidsansatte. Foto: Berit Roald / NTB

Flere bedrifter melder om nedbemanning og kostnadskutt for å holde hodet over vannet. Sist ut er svenskeide Clas Ohlson. Nå varsles kraftige nedskjæringer i Norge.

– Vi snur hver stein for å motvirke et inflasjonsdrevet, høyere kostnadsnivå, og har intensivert arbeidet med å forenkle og effektivisere organisasjonen, står det i seks måneders-rapporten som Clas Ohlson la fram onsdag morgen.

Den 104 år gamle svenske bedriften regnes som en av gigantene innen produkter til hjem, elektro, fritid, jernvare, multimedia og reservedeler.

Kjeden har butikker spredt over store deler av landet.

Men de tøffe tidene har også innhentet Clas Ohlson. Nå ser de ingen vei utenom nedbemanning. Til sammen 85 årsverk skal bort.

Sterk dollar truer marginene

I halvårsrapporten kommer det frem at selskapet planlegger å kutte 110 millioner kroner, skriver E24 og Finansavisen.

Selskapets resultat etter skatt for andre kvartal var på 69 millioner svenske kroner, en nedgang fra 148 millioner i samme periode i fjor. Den sterke dollaren skal ha slått spesielt negativt ut i forhold til nivået på den svenske kronen.

I perioden fra august til oktober omsatte selskapet for 2,2 milliarder svenske kroner, en økning på seks prosent fra samme periode i fjor.

Kundene venter på salg og kampanjer

Selskapet begrunner de omfattende kostnadskuttene med behovet for å forenkle og effektivisere organisasjonen. De viser til høye innkjøps- og transportkostnader i første kvartal av 2022, samt en svakere kroner som har preget andre kvartal. I tillegg skal selskapets IT-systemer rasjonaliseres.

– I et vanskeligere marked med økt press på forbrukerkapasitet, vil det blir enda viktigere å kunne hjelpe kundene med å spare penger, skriver selskapet i halvårsrapporten.

Ledelsen i Clas Ohlson poengterer at kundene i økende grad venter på salg og kampanjer før de åpner lommeboka, noe som påvirker marginene negativt.

Flere går konkurs – Nord-Norge mot strømmen

Nye tall fra Experian viser at 2.951 aksjeselskap har gått konkurs i Norge de siste tolv månedene. Det er en økning på over ti prosent.

Størst økning i antall konkurser finner vi i Oslo. Sammenlignet med november i fjor har antall konkurser økt med 82 prosent.

Tilsvarende tall for Rogaland er 60 prosent, mens i Troms, Finnmark og Nordland har det vært en reduksjon i antall konkurser med 50 prosent, melder NTB.