Betalingstjeneste: Hopp i netthandelen på 982 prosent i natt

Betalingstjenesten registrerte et voldsomt hopp i netthandelen natt til fredag. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Betalingstjenesten registrerte et voldsomt hopp i netthandelen natt til fredag. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

I timen etter midnatt natt til fredag handlet 982 prosent flere med betalingstjenesten Klarna i Norge enn på denne tiden på en gjennomsnittsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Black Friday er forklaringen.

– Selv om fjorårets Black Week på mange måter var spesiell, med strenge coronatiltak og økt bruk av nettet til julehandelen, er det tydelig at også i en mer normal situasjon som vi har i år, så foretrekker flere å handle på nett, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna.

Betalingstjenesten benyttes av mer enn 12.000 norske nettbutikker, ifølge selskapet selv. Etter midnatt ble flere av ukens beste tilbud lagt ut, og da eksploderte netthandelen.

Ser man på resten av uken under ett, fra mandag til torsdag, økte netthandelssalget med 9 prosent hos Klarna sammenlignet med samme periode i fjor.

– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år, sier Elvestad.

Samtidig understreker han at salget på selve Black Friday i fjor var tre ganger så stort som gjennomsnittet for de andre dagene.