Forbrukermåling: Nordmenns tro på økonomien faller markant

Nordmenns tro på egen økonomi framover faller, men er fortsatt høyere enn for ett år siden. Foto: Terje Pedersen / NTB
Nordmenns tro på egen økonomi framover faller, men er fortsatt høyere enn for ett år siden. Foto: Terje Pedersen / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenns tro på landets økonomi om 12 måneder faller markant på Opinions siste forbrukertillitsindeks. Økt koronabekymring trekkes fram som forklaring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle de fire indikatorene som ligger til grunn for hovedindeksen CCI, går markant tilbake i november, og sterkest er tilbakegangen for indikatoren knyttet til landets økonomi om 12 måneder, sier fagsjef for politikk og samfunn Henrik Høidahl i Opinion.

Nordmenns vurdering av egen økonomi nå, sammenlignet med for ett år siden, og troen på egen økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, får seg også en tydelig knekk.

CCI er nå på minus 0,5 poeng, som er på nivå med målingene ved inngangen til 2021. Det innebærer at det denne måneden er omtrent like mange pessimister som optimister.

Nedgangen kommer etter en periode med økende optimisme på vegne av egen og norsk økonomi i takt med lettelser i smitteverntiltakene og en gradvis gjenåpning av samfunnet.

– Setter både egen og norsk økonomi på prøve igjen

Høidahl omtaler denne månedens nedgang som oppsiktsvekkende, men leser det som en reaksjon på utviklingen de siste ukene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Økende smitte- og innleggelsestall nasjonalt og internasjonalt har den senere tiden vist at nye inngripende tiltak og restriksjoner fortsatt kan forstyrre denne trenden og sette både egen og norsk økonomi på prøve igjen, sier fagsjefen.

Han understreker også at forbrukertillitsindeksen for november fortsatt ligger 3,1 poeng høyere enn for ett år siden.