Nordmenn på hjemmeferie valfartet til polet

Etter at coronatiltakene ble innført i mars, har Vinmonopolet hatt 135.000 flere kunder ukentlig. Hver kunde kjøper også mer. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Etter at coronatiltakene ble innført i mars, har Vinmonopolet hatt 135.000 flere kunder ukentlig. Hver kunde kjøper også mer. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinmonopolet går så det suser i et Norge preget av coronarestriksjoner. I juli endte salgsveksten på hele 59 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter svært gode tall i løpet av vårhalvåret, steg salgstallene til værs i et Sommer-Norge der nesten alle nordmenn ferierte i eget land, melder E24.

Salgsveksten det første halvåret i 2020 ble på 32 prosent målt mot samme periode i fjor. I sommer steg salget til nye høyder takket være finvær, to flere salgsdager enn i fjor og en svak krone.

– Vinmonopolets salg har økt etter coronautbruddet, omtrent som forventet med tanke på at grensehandel og taxfree på ferger og flyplasser for en stund har stoppet nesten helt opp. Det har også vært betydelig redusert skjenking på restauranter, barer og kafeer de siste månedene, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Etter at coronatiltakene ble innført i mars, har Vinmonopolet hatt 135.000 flere kunder ukentlig. Hver kunde kjøper også mer. Tidligere kjøpte hver kunde 2,2 liter per handel, nå er det nær tre liter per handel.