SAS: Det kan ta over tre måneder å få refusjon

SAS-flyene er klargjort for langtidsparkering på Oslo lufthavn. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SAS-flyene er klargjort for langtidsparkering på Oslo lufthavn. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan ta over tre måneder å få tilbake pengene etter å ha kjøpt reiser fra flyselskapet SAS, opplyser selskapet til VG.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ekstraordinære situasjonen som følge av coronakrisen gjør at flyselskapet ikke klarer å overholde fristen for refusjon, skriver avisen.

– Vi jobber oss gjennom refusjonskravene dag for dag, krav for krav, og det kommer trolig i enkelte tilfeller til å ta lenger tid enn tre måneder, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff.

Eckhoff sier det er svært mange som har søkt om refusjon.

– Uten å tallfeste ytterligere er det klart at siden mars har vi hatt et antall henvendelser som savner sidestykke, men for å holde kostnader nede i en tid uten inntekter er de fleste ansatte permittert. Etterslepet er altså meget stort. Dette gjelder ikke bare SAS, men hele luftfarten, sier Eckhoff.

SAS vil imidlertid avvente med å kansellere flyavgangene i sommer og ønsker å være klare så fort det er mulig å fly.

– Vi er klare til å fly så snart markedet tillater det, det vil si at etterspørselen etter flyreiser tar seg opp, og myndighetene tillater innreise til de ulike destinasjonene, sier Eckhoff.