
Forsikringsselskaper ringes ned – ber folk vente med å ta kontakt

Forsikringsselskaper får mange telefoner fra kunder som har planlagt reiser. Nå ber de folk med reiser langt fram i tid om å vente med å ta kontakt.
Både Gjensidige og Europeiske Reiseforsikring har det siste døgnet registrert en økning på 40 prosent i reisesaker.
– Tallet på henvendelser er nå fire ganger så mange som på en normal dag, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If, til NTB.
Interaktivt kart: Slik er smittebildet akkurat nå
Strøm etter USAs innreisenekt
Spesielt etter at USAs president Donald Trump natt til torsdag innførte innreiseforbud for utenlandske statsborgere som har vært i Schengen-området i løpet av de siste to ukene, har henvendelsene strømmet på.
– Vi har bemannet opp, flytter ansatte internt i konsernet og intervjuer folk, men det er unntakstilstand nå, og kunder må påregne at det tar ekstra tid før de får svar, sier Handeland, som kommer med følgende oppfordring:
– Er det henvendelser som kan vente, som for eksempel i forbindelse med reiser langt fram i tid, så ber vi om at de venter. De kan også bruke nettsiden til å melde inn saker, og der står det også oppdatert informasjon.
Aktuelt: Nesten 3.000 coronasmittet i Spania – 84 døde
– Vi ringes ned
Hos Gjensidige er situasjonen den samme som hos Europeiske.
– Vi ringes ned og klarer ikke å hjelpe alle kundene så raskt som vi ønsker, til tross for 70 prosent økt bemanning, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i en pressemelding.
Han ber folk vente med å kontakte forsikringsselskapet om reiser som ligger langt fram i tid, slik at de kan prioritere dem som har akutt behov for hjelp.
– Selv om du er bekymret for å reise, bør du vente med avbestilling til det foreligger et reiseråd fra myndighetene for det landet du skal reise til. Du kan ikke regne med å få refusjon fra reiseselskapet eller erstatning fra forsikringsselskapet hvis du avbestiller en reise kun fordi du selv er bekymret for å reise, sier Rysstad.
Kong Harald: – Landet vårt er i en alvorlig situasjon
Ber kunder kontakte flyselskapet
Rysstad sier at de dekker avbestilling av USA-reiser hvis avreisen er 12. eller 13. mars, og at de ellers dekker tap som ikke dekkes av arrangør.
– Men du skal i første omgang kontakte flyselskapet eller reisearrangøren for refundering av reisen, sier Rysstad.
Aktuelt: Innfører rasjonering på paracetamol