Stor pågang av klager etter SAS-streiken

Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskaper som hjelper forbrukere med klager på flyreiser, har mottatt flere tusen henvendelser etter SAS-streiken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet Flyforsinkelser har mottatt så mange som 600 krav fra Norge på én dag, får P4 opplyst.

– Vi har også denne uken hatt en meget stor pågang, sier direktør Johan Fogmann.

Selskapet Flyhjelp har fått over tusen henvendelser. De to selskapene hjelper forbrukere med å klage på flyreiser mot at de får en andel av erstatningssummen.

Også Transportklagenemnda har mottatt klager.

Foreløpig har nemnda mottatt i overkant av 30 saker, opplyser daglig leder Anne B. Lea i Norsk Reiselivsforum til NTB. Reiselivsforumet er sekretariat for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

Lea regner med at det kommer flere klager etter hvert, ettersom passasjerene må klage skriftlig til flyselskapet og få svar, før de kan registrere en sak hos dem.

Strid om rett til kompensasjon

SAS mener streiken var en ekstraordinær omstendighet og at de rammede derfor ikke har krav på EUs standardkompensasjon på opptil 600 euro per passasjer. Fogmann mener på sin side at kundene har krav på dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er vi meget sikre på. EU har tidligere slått fast at streik gir rett til kompensasjon, sier han til P4.

Han sier de allerede har sendt av gårde flere slike krav. Men å få avgjort sakene i retten kan ta opp mot halvannet år, ifølge Fogmann.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier selskaper som Flyhjelp og Flyforsinkelser skaper forventninger blant forbrukerne for å kunne gjøre butikk ut av det.

– Vi forholder oss til de kravene som kommer og gir erstatning etter gjeldende lover og regler, sier Johansen.

Flere måneders behandlingstid

Lea kan ikke si noe om sjansen for å få medhold hos Transportklagenemnda.

– Nei, det blir opp til nemnda å ta stilling til om passasjerene har rett på noen form for kompensasjon. Det er også ulike saksforhold, slik at sakene ikke kan ses under ett, sier Lea til NTB.

Klagere må regne med noen måneders behandlingstid, sier hun.

SAS-piloter over hele Skandinavia streiket i om lag en uke for å blant annet få høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Streiken var over sent 2. mai.