Fikk feil pensjonsutbetaling:Terje fikk 381 kroner for mye hver måned. NAV krever tilbake 180.000

SØKTE FEIL: Terje Grønningsæter søkte på feil ytelse, og ble straffet knallhardt. Foto: Privat.
SØKTE FEIL: Terje Grønningsæter søkte på feil ytelse, og ble straffet knallhardt. Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAV: - Vi beklager.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Vi.no) - I slutten av desember fikk jeg et brev fra Statens pensjonskasse, hvor de innrømmet at de hadde gjort en feil, sier Terje Grønningsæter.

– De mente samtidig jeg burde lagt merke til 391 kroner for mye i pensjonen, sier pensjonisten.

Feilen gjorde at han måtte betale tilbake alt han har fått utbetalt i AFP - 180 000 kroner. I tillegg måtte han leve en måned uten inntekt, og begynne i jobb på nytt.

Fikk du med deg denne?: Du kan ha krav på penger når eksen dør

Søkte på feil ytelse

Det var ikke bare pensjonskassa og NAV som hadde gjort en feil, Grønningsæter gjorde den første feilen da han søkte på feil pensjon.

I sitt siste arbeidsår jobbet han 80 prosent, og fikk 20 prosent i pensjon, som han hadde søkt på selv. De 20 prosentene var på 4235 kroner før skatt

Problemet var at han hadde søkt på feil pensjon, nemlig alderspensjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg trodde jeg søkte på AFP (Avtalefestet pensjon). Jeg gjorde helt klart en feil da jeg søkte på feil ytelse, sier pensjonisten, (som også skrev en kommentar om feilen i Adressa).

Det skulle få fatale konsekvenser.

Da han takket for seg, og så tilbake på 38 år som lærer, inspektør og rektor, søkte arbeidsgiveren hans på 100 prosent AFP.

– Når arbeidsgiveren hadde søkt, fikk jeg beskjed om at 100 prosent AFP var innvilget. Da tenkte jeg at det ble skrudd opp fra de 20 prosentene jeg hadde, til 100 prosent, sier han.

BLE IKKE FANGET OPP RASKT NOK: Hans Petter Gran forteller at Statens pensjonskasse fremover skal snakke med NAV om hvordan slike saker kan bli ungått i fremtiden. Foto: Statens pensjonskasse.
BLE IKKE FANGET OPP RASKT NOK: Hans Petter Gran forteller at Statens pensjonskasse fremover skal snakke med NAV om hvordan slike saker kan bli ungått i fremtiden. Foto: Statens pensjonskasse.

I stedet plusset NAV og Statens pensjonskasse 100 prosent med 20 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg fikk aldri beskjed fra verken NAV eller pensjonskassa om at jeg fikk feil sum.

Da utbetalingene startet, fikk han et brev om hvor høy bruttosummen kom til å bli. Der sto det også at det ikke var tillatt å ha andre ytelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Der har jeg jo forsømt meg, det er helt klart.

Lurer du på hva sølvtøyet i skuffen din er verdt?: Her kan du se prisene vi fikk for vårt

Oppdaget feilen etter seks måneder

Det var ikke før etter seks måneder at pensjonskassen oppdaget feilen. Da stoppet de utbetalingen av AFP, og krevde tilbake rundt 180.000 kroner fra pensjonisten.

– Det er jo det som bryter med vanlige folks rettsoppfatning. Det er jo klart at jeg skal betale tilbake det jeg har fått for mye. Men det er jo snakk om en sum på under 30 000 kroner, sier han.

Grønningsæter forteller at pensjonskassen mente pensjonisten burde ha rettet opp i dette selv.

– De mente at jeg burde reagert på at summen var så veldig mye høyere. Jeg har regnet på dette i ettertid. Fra august og frem til jul fikk jeg 27 891 kroner. Når pensjonen startet opp igjen nå i mars, fikk jeg 27 500 kroner, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han fikk altså 391 kroner for mye i måneden, etter man har regnet med skatten.

– Det jeg reagerer mest på, er det urimelige i at konsekvensene på en feil blir så store, og kun for den ene parten. Den andre parten som beviselig har gjort en feil får ingen konsekvenser.

– Fagfolk burde jo vite at dette ikke er lov.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Glemmer du å søke om pensjon, så får du faktisk mer utbetalt

Les også: Ekspert: - I utgangspunktet kan du gå ned i vekt ved å bare spise sjokolade

BEKLAGER: Tor Edvard Aal beklager at NAV ikke sjekket pensjonen til Grønningsæter nøye nok. Foto: NAV.
BEKLAGER: Tor Edvard Aal beklager at NAV ikke sjekket pensjonen til Grønningsæter nøye nok. Foto: NAV.

NAV beklager

Tor Edvard Aal, avdelingsdirektør i NAV Familie- og pensjonsytelser Levanger-Steinkjer, forteller at NAV skulle gjort en bedre jobb.

– I denne saken har det dessverre skjedd en feil, noe vi beklager. Vi skal alltid sjekke at den som søker om AFP ikke mottar andre ytelser fra NAV som ikke kan kombineres med AFP fra Statens pensjonskasse (SPK). Det ble ikke gjort i denne saken, sier Aal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor tok det så lenge som seks måneder før feilen ble merket?

– Årsaken til at det ikke ble oppdaget, er at det ikke er noen kontroll etter at alderspensjon fra folketrygden begynner å løpe, uten at det er endringer eller forhold som påvirker pensjonen, sier han.

– Er det vanskelig å vite om man selv søker AFP eller folketrygd?

– Vi har forståelse for at pensjonssystemet kan oppleves vanskelig og komplisert, da det er omfattende med mulighet for flere kombinasjoner og uttaksgrader.

– Kombinasjonen av alderspensjon fra folketrygden og AFP fra SPK er ikke mulig å kombinere. Det er ulike prosesser for hvordan man søker om disse ytelsene. Denne prosessen er godt beskrevet på www.nav.no og www.spk.no, sier Aal.

Les også: Derfor er det lurt å bore et ekstra hull i nøkkelen

– Har kontrollrutiner

Hans Petter Gran, avdelingsleder hos Statens pensjonskasse, forteller at de egentlig har gode kontroller for å unngå saker som dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Saken ble ikke fanget opp raskt, slik denne typen saker vanligvis blir gjennom våre kontrollrutiner. Manuelle kontrollrutiner har dessverre en risiko for at menneskelige feil kan skje.

– Når man har rett på to ytelser, men ikke begge samtidig, er det normalt den sist vedtatte ytelsen som anses som feilutbetalt. I den konkrete saken er det derfor AFP som er feilutbetalt, sier han.

Les også: Så mye skatt må du betale på pensjonen

Har anket saken

Ikke bare måtte Grønningsæter betale tilbake rundt 180 000 kroner, han fikk også beskjed om at han måtte jobbe en måned for å starte AFP på nytt. Saksbehandlingens tid? Tre måneder.

– Jeg ble relativt sint da jeg hørte at saksbehandlingen skulle ta tre måneder, men det tok heldigvis bare én måned.

Vet du om: Det «hemmelige» passord-trikset i nettleseren?

Han måtte bruke av sparepengene i januar, da hadde han null i inntekt. Nå har han jobbet i én måned, og får riktig sum i pensjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har tapt ca 180 000 kroner på dette. Hadde jeg ikke passet på det, kunne jeg i verste fall ha skattet på et beløp jeg ikke har fått, men det har jeg fikset.

– Er det noen sjanse for at du kan få tilbake pengene?

– Jeg har nå anket vedtaket om tilbakebetaling. Jeg har snakket med forskjellige folk, og mitt inntrykk er at det er under 50 prosent sjanse for at jeg får medhold der.

Gran bekrefter at de har mottatt anken, og forteller at de fremover også skal finne ut hvordan de unngår slike saker i fremtiden.

– Anken er nå til behandling hos oss. Vi er nå også parallelt i dialog med NAV om hvordan vi sammen skal sikre at vi unngår tilsvarende saker fremover, sier han.

Les også: Hva skal du leve av hvis partneren din dør?

Les også: Har du sparepenger til overs, bør du ikke ha dem i banken

Saken er først publisert på Vi.no - ny nettavis for godt voksne