Dette må løses før egen pensjonskonto lanseres

Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: NTB scanpix Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ideen om en egen pensjonskonto handler om å samle pensjonskapitalbevis og innskuddspensjon for å gi deg lavere kostnader. Det er bra, men det er noen praktiske utfordringer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Øyvind Røst
Pensjonsøkonom, KLP

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av våren vedtar trolig Stortinget et lovforslag om «egen pensjonskonto». Lovforslaget har fått god mottagelse av de fleste instanser i høringsrunden.

Forslaget er bra, men du bør følge med!

Regjeringen tar sikte på at pensjonskontoen skal lanseres 1. januar 2021. Men før det kan skje må myndighetene, finansbransjen og arbeidsgiverne løse en del praktiske utfordringer.

Feil beløp inn, gir feil pensjon ut

En av utfordringene er at pensjonsleverandøren din må få riktig informasjon om din lønn. I dag går det mange strømmer med penger fra arbeidsgiveren din til leverandøren de har på innskuddspensjon. Det vil trolig fortsette. Da blir det viktig at lønnen din rapporteres korrekt og oppdatert slik at betalingsstrømmene som vil gå mellom pensjonsleverandører også blir det.

Ekstra utfordrende blir det hvis du selv velger å bruke et annet pensjonsselskap enn det arbeidsgiveren din bruker. For hvis du gjør det – hvordan skal pensjonsleverandøren få satt det beløpet du har krav på inn på din pensjonskonto?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pensjonsleverandøren vet ikke hva du har i lønn, og noen arbeidsgivere rapporterer feil.

Mer komplisert blir det om du blir helt eller delvis ufør. Da er det nemlig en regel som sier at du fortsatt skal få innbetalt pensjonsinnskudd fra leverandøren din selv om arbeidsgiver slutter å betale. Hva om uføregraden og dermed dette innskuddsfritaket endrer seg? Hvem skal ha ansvaret om det er noen som gjør en feil?

Les også: Ny jobbsjanse for «utgått» mann

Hvem skal informere?

En annen utfordring dreier seg om hvem som skal sørge for at du får informasjonen du trenger. Skal arbeidsgivere bli ansvarlig for informasjon om pensjon slik forslaget legger opp til? Eller skal arbeidsgiverne få ansvar for å informere, mens pensjonsleverandørene får ansvaret for innholdet?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag mangler det svar på disse utfordringene. Og de må løses før egen pensjonskonto kan lanseres.

Følg med! Bør du reservere deg?

Når egen pensjonskonto lanseres, samles dine tidligere opptjente pensjonskapitalbevis i din nåværende innskuddspensjon hos arbeidsgiveren din. Fordelen for deg er at du slipper å betale administrasjonsgebyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men pensjonskapitalbevisene dine blir automatisk overført. Dette kan i verste fall faktisk gi deg høyere kostnader! Noen arbeidsgivere har nemlig en høyere kostnad på forvaltning på innskuddspensjon enn det du samlet betaler for dine pensjonskapitalbevis.

Pensjonskapitalbevis

  • Dine pensjonskapitalbevis, som er pensjonsrettigheter du kan ha tjent opp i tidligere arbeidsforhold, slås sammen med din nåværende innskuddspensjon til en konto som kalles for «egen pensjonskonto».
  • Innskuddspensjon er den rådene tjenestepensjonen i privat sektor.
  • Pensjonskapitalbevis er en pensjonsrettighet fra tidligere arbeidsgivere med innskuddspensjon.
  • Det er to typer kostnader som kan spise av pensjonskapitalbevis: Administrasjonskostnader (som regel i form av et fast beløp) og forvaltningshonorar (som normalt beregnes som en andel av forvaltningskapitalen som er summen av innskudd og avkastning).
  • Du kan sjekke kostnader og plasseringsalternativer hos www.finansportalen.no eller hos pensjonsleverandørene.
  • 1,4 millioner nordmenn og 260 milliarder kroner fra innskuddspensjon i privat sektor blir berørt av forslaget.

Har du bevisst plassert pensjonskapitalbevis hos en leverandør med lave kostnader, bør du derfor vurdere å reservere deg mot automatisk flytting. Da unngår du å bli flyttet til høyere kostnader. Alle pensjonsselskaper vil tilby en slik reservasjonsmulighet ved lansering av egen pensjonskonto.

Du trenger ikke å bruke arbeidsgivers pensjonsselskap. Du kan velge ditt eget!

Lovforslaget om egen pensjonskonto gir deg også mulighet til å få pensjonsinnskuddet fra arbeidsgiveren din inn på en konto i det pensjonsselskapet du selv velger. Det blir omtrent tilsvarende som at arbeidsgiveren betaler lønnen din inn på konto i en bank du selv har valgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hva skjer med pensjon ved tidlig dødsfall?

Fordelene ved egen pensjonskonto gjelder ikke for alle

Muligheten til å samle pensjonskapitalbevis i arbeidsgivers ordning gjelder bare for de som har innskuddspensjon. Har du offentlig tjenestepensjon eller en annen pensjonsordning får du ikke egen pensjonskonto.

Likevel har alle god nytte av å samle sine pensjonskapitalbevis hos én leverandør. Du sparer penger om du flytter pensjonskapitalbevis til en aktør som ikke tar administrasjonskostnader og som har lave forvaltningskostnader. Det kan rett og slett gi deg mer i pensjon!