KPI opp i februar etter sesongsalg

Møbler og klær ble dyrere etter salgsaktivitet måneden før. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix
Møbler og klær ble dyrere etter salgsaktivitet måneden før. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsumprisindeksen (KPI) steg 3 prosent fra februar 2018 til februar 2019.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det største bidraget var prisene på elektrisitet inkludert nettleie. Til tross for en prisnedgang i februar, er strømprisene fortsatt på et høyt nivå som følge av utviklingen i 2018. Samlet steg elektrisitet inkludert nettleie 15,9 prosent de siste 12 månedene. Prisene på klær og drift av personlige transportmidler var også med på å drive opp tolvmånedersveksten, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte 2,6 prosent i samme periode.

Fra januar til februar 2019 gikk KPI opp 0,8 prosent, mens KPI-JAE økte med 1,2 prosent.

Det var økte priser på mat og alkoholfrie drikkevarer som var den største bidragsyteren til oppgangen. Februar er normalt en måned hvor prisene i dagligvarebransjen justeres. Møbler og klær ble dyrere etter salgsaktivitet måneden før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Prisoppgangen på klær i februar var ikke ventet dersom man ser på prisutviklingen for klær tidligere år. Vi ser at oppgang etter januarsalg og inntog av nye vårvarer bidro til å løfte prisene noe allerede i februar, noe som i tidligere år først er målt i mars, forklarer rådgiver Silje S. Thorsnes i SSB.

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie viste en nedgang på 6,4 prosent i februar, noe som bidro til å dempe oppgangen i KPI.