Hafslund Strøm ilagt tvangsmulkt av Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet har ilagt Hafslund Strøm tvangsmulkt på 30.000 kroner per lovstridige oppringning.
Tilsynet har over lengre tid mottatt klager fra personer som har blitt tilbudt bedriftsabonnement på strøm fra Hafslund.
Forbrukerne blir kontaktet på bakgrunn av at de står oppført som kontaktpersoner for foretak, men opplever at de blir tilbudt strøm til privat bruk og ikke til foretaket. Tilbudet har blitt formidlet via telefon til tross for at de aktuelle personene har reservert seg mot denne typen henvendelser, skriver tilsynet.
– Det er ikke lov å rette telefonmarkedsføring mot forbrukere som har reservert seg mot dette i Reservasjonsregisteret. Det er i strid med markedsføringsloven, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
Klagene fra forbrukere strekker seg tilbake til 2017. Per dags dato har tilsynet fått inn 80 klager. Hafslund har tidligere blitt varslet om vedtaket i 2018.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIfølge tilsynet bestrider selskapet at det foreligger lovbrudd og er ikke enig i tilsynets vurdering av at de oppringte personene er forbrukere.
– Kontaktpersoner for foretak vil måtte regnes som forbrukere når de tilbys tjenester som de hovedsakelig vil anvende til privat bruk, sier Haugseth.
Hafslund kan klage på vedtaket til Markedsrådet. Klagefristen er på tre uker.