Forbrukerrådet melder om strømprisforvirring

Automatisk strømmåler og faktura fra strømselskapet NorgesEnergi. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix
Automatisk strømmåler og faktura fra strømselskapet NorgesEnergi. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tjenesten strømpris.no fikk 15.000 nye brukere i forrige uke, opplyser Forbrukerrådet og advarer folk mot lokkepriser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet sier til VG at det de siste årene og særlig den siste tiden har vært svært mange med spørsmål rundt strømpris og vilkårene i avtalen sin. Antall spørsmål rundt strømpris er mer enn tredoblet siden 2013. Elklagenemda fikk i 2017 mer enn 1.000 klager, over halvparten dreide seg om kontraktsvilkår og faktura.

Strømpris.no er eid av Forbrukerrådet og sammenligner strømselskaper. I forrige uke fikk nettsiden 15.000 nye brukere.

Leder for forbrukerdialog, Pia Cecilie Høst, sier strømkunder fra hele landet sier de har takket ja til gode strømtilbud, men opplever å måtte betale for en langt dyrere avtale kort tid etterpå.

– Det er fortvilende for forbrukerne og den seriøse delen av bransjen at det finnes strømselskaper som lever av å lokke folk inn i dårlige avtaler, sier hun.

– Det er forskjellige typer historier som kommer fra forbrukerne, men en ting som går igjen, er at de ikke har forstått at prisen vil heves etter en tid, forteller Høst.

Hun trekker også fram at det er forvirrende at selskaper opererer med mange ulike typer kampanjetilbud.

Aktuelt: Stadig flere stusser over strømregninger og flybilletter