Regjeringen vil senke flyavgift – Widerøe utsetter rutekutt

Widerøes nye jetfly Embraer 190 E-2 landet på Flesland lufthavn i midten av april. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Widerøes nye jetfly Embraer 190 E-2 landet på Flesland lufthavn i midten av april. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mindre passasjerfly blir fritatt for startavgiften, hvis regjeringens forslag blir vedtatt. Dermed ligger det an til at Widerøe kan droppe planene om rutekutt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen foreslår at kommersielle fly som trafikkerer distriktsnorge skal bli fritatt for den vektbaserte startavgiften inntil 6 tonn. Det betyr at den største enkeltavgiften på flyginger i Norge blir redusert, og det får aller størst betydning for små propellfly i Widerøe. Dash-8-flyene har en totalvekt på 16–20 tonn, hvilket innebærer en avgiftsreduksjon på rundt 40 prosent for denne flytypen hvis forslaget går igjennom, ifølge Dagens Næringsliv.

– Jeg vil foreslå å innføre fritak fra plikten til å betale for inntil 6 tonn av den vektbaserte startavgiften. Dette vil styrke konkurransekraften til de lettere flyene som opererer dagens distriktsruter, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i en pressemelding.

Nå vil Widerøe-sjef Stein Nilsen avvente gjennomføringen av betydelige kutt i rutetilbudet på kommersielle ruter i løpet av denne vinteren. Nilsen kaller forslaget «utrolig positivt».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når det kommer signaler som dette, vil vi selvsagt utsette en beslutning om mulig rutekutt. Noe annet ville ha vært useriøst. Slike kutt var basert på helt andre forutsetninger, sier Nilsen.

Les også: Widerøe setter inn ekstra fly etter kritikk av hyppige kanselleringer

Widerøe må betale millioner tilbake til staten for sjuende år på rad

Widerøe varsler nye rutekutt i 2019

Skuffelse i Widerøe – vurderer rutekutt