NSB-renholdere får beholde jobben med Go-Ahead

Et NSB-tog står på Kristiansand stasjon. I fremtiden skal togene på Sørlandsbanen kjøres av britiske Go-Ahead. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Et NSB-tog står på Kristiansand stasjon. I fremtiden skal togene på Sørlandsbanen kjøres av britiske Go-Ahead. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens renholdere i NSB ville mistet jobben om NSBs anbud på Sørlandsbanen hadde vunnet fram. Med britiske Go-Aheads anbud beholder de stillingene sine.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det framgår av vinnerbudet til Go-Ahead at NSB Trafikkservice skal ta seg av renholdet når det britiske selskapet overtar driften av Sørlandsbanen i 2020.

I NSBs anbud var derimot et annet selskap ført opp som leverandør av renholdstjenester, angivelig fordi lønnskostnadene er lavere, skriver Klassekampen.

– Vi valgte å konkurranseutsette renhold, og denne gangen landet vi på en annen leverandør enn NSB Trafikkservice, sier konserndirektør Arne Fosen i NSB Persontog. NSB vil ikke si hvilken leverandør de valgte framfor eget datterselskap.

Taper 70.000 kroner i året

Tillitsvalgt Wenche Bye i NSB Trafikkservice er overrasket og skuffet over at NSB ikke valgte dem. Hun er glad de som vant, ønsker dem med videre, men det kom ikke helt uten en pris.

For å vinne Go-Aheads gunst, er pensjoner og nattillegg for de ansatte kuttet, ifølge Bye så mye at noen taper inntil 70.000 kroner i året.

Les også: Go-Ahead tror på 6 prosent flere passasjerer hvert år

Hver eneste togstans vil koste Go-Ahead dyrt

Toganbudet blir ikke gransket

Samferdselsministeren måtte forsvare toganbudet