Får tilbake rushtidsavgift etter bompengerot: – Det er flaut

De nye bomstasjonene på Nord-Jæren åpnet 1. oktober 2018 og fikk massiv motstand, blant annet fra Folkeaksjonen NEI til mer bompenger. Arkivfoto: Carina Johansen / NTB scanpix
De nye bomstasjonene på Nord-Jæren åpnet 1. oktober 2018 og fikk massiv motstand, blant annet fra Folkeaksjonen NEI til mer bompenger. Arkivfoto: Carina Johansen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen og Styringsgruppen for Bymiljøpakke Nord-Jæren har bestemt at all rushtidsavgift som er krevd inn siden 1. oktober skal tilbakebetales.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er klart det er flaut. Vi har havnet i en veldig vanskelig situasjon, som vi absolutt ikke burde være i. Nå tar vi ansvar for å rydde opp, sier vegdirektør i Statens vegvesen, Terje Moe Gustavse til NRK.

Ifølge Stavanger Aftenblad er det snakk om mellom én og tre millioner kroner i rushtidskroner som nå skal betales tilbake. Bakgrunnen for tilbakebetalingen er at tekniske problemer har ført til feilfaktureringer av kunder, som er blitt ilagt rushtidsavgift, selv om de har passert utenom rushtid.

Les også: Oslo Høyre til aksjonister: – Bompenger eneste løsning

Stortinget sier nei til kutt i bompenger på Nord-Jæren

– Noen betaler for mye

Det vil fra og med mandag bare bli krevd inn vanlig takst i bomstasjonene på Nord-Jæren, og all innbetalt rushtidsavgift fra 1. oktober fram til nå vil bli tilbakebetalt eller ført som tilgodehavende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dermed risikerer man ikke at noen bilister betaler for mye, sa veidirektør Terje Moe Gustavsen til VG , som først meldte om saken.

I høst ble rushtidsavgiften innført og 38 nye bomstasjoner satt i drift på Nord-Jæren, noe som skapte sinne blant lokale beboere. Flere av bomstasjonene har blitt utsatt for hærverk.

Inntektene fra rushtidsavgift utgjør om lag 16 millioner kroner i måneden for Bymiljøpakken, men kun rundt 10 prosent av kundene har så langt blitt fakturert.

Les også: Nå må også elbilistene betale bompenger i Hordaland

Slik blir det nye bomsystemet i Oslo og Akershus fra 2019