Ny studie viser hvilke banker som har de mest tilfredse kundene

Illustrasjonsfoto: ESB Professional / Shutterstock / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: ESB Professional / Shutterstock / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sbanken har de mest tilfredse kundene, tett fulgt av Handelsbanken, ifølge en ny studie fra EPSI Rating. Storbankene Nordea og DNB kommer dårligst ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen bankkunder ønsker personlig kontakt og tett oppfølging, mens andre er kun opptatt av pris og i stor grad likegyldige til hvilken bank de har.

Selv om forskjellene er store mellom ulike kundegrupper i bankene, har EPSI Rating i samarbeid med Handelshøgskolen i Stockholm utviklet en modell for å analysere kundetilfredsheten.

Det har nå gått 15 år siden EPSI Rating la frem sin første kundeundersøkelse av bankbransjen i Norge, og som så mange ganger tidligere troner Sbanken også i år øverst på listen over de mest fornøyde og lojale kundene i privatmarkedet.

(Saken fortsetter under)

Slik scorer de ulike bankene på kundetilfredshet i privatmarkedet i 2018. Kilde: EPSI Rating Norge
Slik scorer de ulike bankene på kundetilfredshet i privatmarkedet i 2018. Kilde: EPSI Rating Norge

Les også: Skal etablere ny nasjonal bank, som kun blir tilgjengelig på mobiltelefonen

Sbanken jobber målrettet

Sbanken, som tidligere het Skandiabanken, er selvfølgelig svært fornøyd med studien fra EPSI rating, som baserer seg på dybdeintervjuer av 2200 privatpersoner og 1400 bedrifter over hele landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Stine Fiksdal. Foto: Sbanken
Stine Fiksdal. Foto: Sbanken

– Vi er utrolig stolte over at vi år etter år har de mest fornøyde bankkundene i Norge. Det skal være enkelt å være bankkunde, samtidig som vi har konkurransedyktige priser, sier Stine Fiksdal, leder for kundeopplevelse hos Sbanken, til Pengenytt.

– Vi har utfordret bankbransjen siden vi kom som første rene nettbank i 2000, og vi ser at kundene setter pris på at vi stadig gjør det enklere å være bankkunde. Nå senest med at vi løsriver bileiere fra dyre billån store banker har tvunget bileiere til å være fastlåst i, fortsetter hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse to triksene kan spare deg for tusenlapper i boliglånsrenter

Handelsbanken nærmer seg

De to bankene som ligger i toppen kjennetegnes av tydelig konsepter, ifølge EPSI Rating:

Sbanken som en enkel og god internettbank og Handelsbanken som en personlig bank med tette relasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om Sbanken har tronet på toppen i flere år, har forspranget ned til Handelsbanken blitt mindre med årene.

– En score på 78,1 er den beste tilbakemeldingen Handelsbanken har fått fra kundene i vår måling, og med personlig service og lokal tilstedeværelse så utfordrer de posisjonen til Sbanken, sier Fredrik Høst i EPSI Norge, i en uttalelse.

Les også: I noen banker kan du tape flere titalls tusen kroner om du avslutter fastrentelånet før tiden

Nordea faller ytterligere tilbake

Mens DNB kan vise til en liten fremgang, så faller kundetilfredsheten til Nordea ytterligere.

Resultatet på 64,7 er den svakeste som Nordea har hatt i målingens historie.

Kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea. Foto: Nordea
Kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea. Foto: Nordea

– Studien viser at Nordea har et svakt omdømme blant egne kunder, og kundene opplever at både tilgjengeligheten og oppfølgingen er for dårlig sammenlignet med hva som er tilfellet for konkurrerende banker, sier Høst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er vi ikke fornøyd med, dette viser at vi må brette opp ermene og jobbe enda hardere for kundene våre hver dag, svarer kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea på dette.

Mens de to store bankene sliter med kundetilfredsheten, så scorer mange av de regionale og lokale bankene som Eika-bankene, Sparebanken Sør og SpareBank 1 SMN godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De oppleves som pålitelige og oppriktig interesserte i sine kunder.

– Sparebanken Vest er banken som kan vise til best fremgang, og med et resultat på 73,3 så får de sitt beste resultat i denne målingen, påpeker Høst.

Les også: Dette skjer om du overfører penger til feil konto

Sparebanken Sør er best på bedrift

Bedriftene i Norge er generelt mer tilfredse med bankene i dag enn tidligere, og det er de store bedriftene som gir bankene den beste tilbakemeldingen.

– Mange banker har tette og gode relasjoner til sine bedriftskunder, og bedriftene forteller at de i større grad enn før får den oppfølgingen de forventer, sier Høst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sparebanken Sør får vesentlig bedre tilbakemeldinger fra kundene i år sammenlignet med i fjor, og er nå banken med de mest tilfredse bedriftskundene.

Nordea går noe frem, men kundetilfredsheten er fortsatt vesentlig svakere hos dem enn for de andre målte bankene.

Slik scorer de ulike bankene på kundetilfredshet i bedriftsmarkedet i 2018. Kilde: EPSI Rating Norge
Slik scorer de ulike bankene på kundetilfredshet i bedriftsmarkedet i 2018. Kilde: EPSI Rating Norge

PS: Feltarbeidet er gjort av Norstat Norge i perioden fra 9. august til 20. september 2018.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også:

Banker anbefalte kunder med kredittkortgjeld å kjøpe aksjefond

Nye krav til bankene skal sikre oss kontanter i krisesituasjoner

Ikke alle IPS-leverandørene lar deg spare i aksjemarkedet etter fylte 67 år

Samboerpar fikk 27.000 kroner fra bank etter dårlig rådgiving

Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet i 2018

Saken er opprinnelig publisert på Pengenytt.no