Lars Monsen doblet sine inntekter i fjorNRK har brukt 67 millioner på Monsen-tv

Til sammen har NRK gjennom 13 år sendt 13 programmer med Lars Monsen, i tillegg til sommerens «Monsen minutt for minutt».
Til sammen har NRK gjennom 13 år sendt 13 programmer med Lars Monsen, i tillegg til sommerens «Monsen minutt for minutt». Foto: Håvard Jenssen/NRK / Kampanje
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har definitivt flere planer sammen med Lars, sier NRKs underholdningssjef Charlo Halvorsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Villmarks- og ekspedisjonsfareren Lars Monsen har alltid hatt en spesiell plass i hjertet til NRK. Helt siden Monsen gikk Canada på tvers i 2005 har rikskringkasteren årlig brukt penger på programmer med den populære friluftshelten i hovedrollen.

Til sammen har NRK sendt 13 programmer med Lars Monsen, i tillegg til sommerens «Monsen minutt for minutt». Kostnadene for programmene har variert mellom alt fra 950.000 kroner til 20,3 millioner kroner.

Til sammen har NRK punget ut med hele 67,1 millioner kroner for prosjektene med Monsen siden 2005. Det inkluderer også kostnadene forbundet med sesong 2 av «Monsen, Monsen og Mattis» som kommer på tv i 2019. Det viser tall som Kampanje har fått tilgang til (se kostnadene for alle programmene lengre nede i saken).

NRK-sjef: - Vi er svært fornøyde

Til Kampanje sier NRKs underholdningssjef, Charlo Halvorsen, at han er svært fornøyd med det 13 år lange samarbeidet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er et veldig godt samarbeid! Lars har levert kvalitetsinnhold fra Canada-turen til årets «Sommeråpent» – og jeg kan med hånden på hjertet si at vi er svært fornøyde med alt som kommer fra den kanten. Så er også Lars en programskaper med stor troverdighet i alt han gjør, og lager det han brenner for, sier Halvorsen.

Les også: Facebook stupte med 20 prosent: - En vanvittig overreaksjon

– Treffer den norske folkesjela

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i Group M mener NRK har skutt blink med samarbeidet med Monsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Se hele oversikten over programmenes kostnader her. All tall i MNOK. Foto: Skjermdump fra Kampanje
Se hele oversikten over programmenes kostnader her. All tall i MNOK. Foto: Skjermdump fra Kampanje

- Lars Monsen har vært en bauta i NRK og er et av NRKs sterkeste kort. Det er ikke mange programmer som kan dra så mange seere som det hans programmer. Han treffer den norske folkesjela og seerne elsker å følge hans eventyr på skjermen, sier Thalberg til Kampanje.

Arne-Inge Christophersen har fulgt det norske tv-markedet i en årrekke som tidligere mediebyråtopp og leder av Mediebyråforeningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Lars Monsen har utviklet seg til å bli en av de store, nye eventyrerne, som folk ser opp til. Han har vokst kraftig i den rollen gjennom alle disse årene, sier han.

Les også: - Kritisk journalistikk er ikke ensbetydende med heftige titler og konflikt

– Lov å eksperimentere

Han mener NRKs pengebruk er forsvarlig.

- Jeg synes det er lov til å eksperimentere og ikke minst gi god sendetid til programmene som Monsen har laget. Husk også den effekten Lars Monsen har hatt på unge som gamle – får de ut på tur i skog og på vidder. Friluftsinteressen har økt kraftig med disse seriene.

Første gang Monsen fikk sitt eget program sendt på NRK, var det med eget kamera og egne programideer. «Canada på tvers» med sine seks episoder kostet 952.000 kroner, og er dermed Monsens billigste program for NRK. Senere samme år kom de syv episodene i serien «På tur med Lars Monsen», som hadde en pris på 2,1 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen inkluderer både godtgjørelsen til Lars Monsen og hans firma Lars Monsen AS, og NRKs kostnader til blant annet klippere, fotografer, og eventuelle redaksjonelle medarbeidere og reisekostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Summen av programkostnadene er i realiteten noe høyere da kostnader knyttet til teknisk utstyr, husleie og administrasjon som dekkes av sentrale budsjetter i NRK ikke inkluderes.

To sesonger med «Monsen på villspor» kostet nærmere 12 millioner kroner, viser tall Kampanje har fått tilgang til. Her er Monsen sammen med programleder Anne Rimmen. Foto: NRK / Kampanje
To sesonger med «Monsen på villspor» kostet nærmere 12 millioner kroner, viser tall Kampanje har fått tilgang til. Her er Monsen sammen med programleder Anne Rimmen. Foto: NRK / Kampanje

Planlegger flere Monsen-programmer

Den aller dyreste produksjonen med Monsen hittil er uten tvil «Monsen minutt for minutt» og «Sommeråpent», som har krevd en involvering av cirka 50 medarbeidere hver dag. Det har kostet NRK 20,3 millioner kroner. Av disse kostnadene utgjør lønninger sju millioner kroner. NRK opplyser til Kampanje at de ikke kan fortelle hvor mye Monsen får i lønn gjennom sin programlederavtale med kanalen.

Bortsett fra «Monsen minutt for minutt» står «Ingen grenser» sesong 1 og 2 som NRKs dyreste Monsen-programmer. Begge sesongene hadde en pris på 7,2 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Charlo Halvorsen er NRK enda ikke mette på Monsen, og kan avsløre at de allerede er i snakk om nye prosjekter.

- Vi har definitivt flere planer sammen med Lars, men det er for tidlig å konkretisere det nærmere, sier Halvorsen.

Les også: - Telias milliardhandel kan endre tv-bransjen – og det kan skje raskt

Nær inntektsrekord for Monsens selskap

I fjor omsatte Lars Monsen AS, der Lars Monsen er den eneste ansatte, for 4,1 millioner kroner, en økning på 100 prosent sammenlignet med året før. Den er den nest høyeste omsetningen siden selskapet ble etablert i 2005, kun slått med noen titusener i 2012.

Monsen hadde via selskapet en årslønn på 1,33 millioner kroner i fjor. Firmaet endte med et resultat før skatt på 643.000 kroner, mot minus 740.000 året før. Lars Monsen AS får inntekter fra NRK-oppdrag, nettbutikk, bøker, kurs og foredrag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kampanje har via underholdningssjef Charlo Halvorsen i NRK forsøkt å få noen kommentarer fra Monsen om fjorårets resultat og samarbeidet med statskanalen, men Monsen har ikke anledning til å uttale seg før det hektiske NRK-oppdraget er avsluttet om noen uker.

Lars Monsen vant Gullruten for beste reality til jubel fra salen og samboeren Trine Rein under Gullruten i 2014. Foto: Scanpix / Kampanje
Lars Monsen vant Gullruten for beste reality til jubel fra salen og samboeren Trine Rein under Gullruten i 2014. Foto: Scanpix / Kampanje

– Finværet spiller inn på tv-seingen

Lars Monsens fem timer lange premieretur på Hardangervidda ble fulgt av 37.000 seere i gjennomsnitt. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere, opplyser rikskringkasteren.

Les også: Get-sjef ba folk vrake Canal Digital og RiksTV - nå får han svar på tiltale

Rune Møklebust er programsjef for «Sommeråpent» og «Monsen minutt for». Han svarer slik når Kampanje spør om«Monsen minutt for minutt» har svart til forventningene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Absolutt! Vi har vært heldige med strålende vær, og alt det tekniske har fungert imponerende bra. Vi fikk følge av mange hyggelige folk både på Hardangervidda og i Jotunheimen, både de vi hadde gjort avtale med på forhånd og de som kom til etter hvert. De delte mange gode historier med publikum og ga programmet en fin stemning.

- Men hetebølgen gir noe lavere seertall enn forventet?

- Det fine været spiller nok inn på tv-seingen, men på en annen side hadde dårligere vær kanskje ikke gitt så fine bilder og den samme stemningen fra fjellet. Men vi er veldig fornøyd med at flere hundre tusen er med på tur hjemmefra hver uke.

Han gir Monsen den aller beste attesten:

- Monsen er utrolig flink til å prate med folk. Han har en evne til å intervjue som få andre har – han er både nysgjerrig, kunnskapsrik og hyggelig. Han lytter til andres historier like godt som han forteller sine egne. Jeg er imponert over Lars som både programleder og turleder. Alt i alt har «Monsen minutt for minutt» gått over all forventning, sier Møklebust til Kampanje.

(Artikkelen er først publisert i Kampanje)