Mari (69) ble svindlet - lovprises av politiet for reaksjonen
– Det var en ubehagelig opplevelse, sier 69-åringen som nå har fått pengene tilbake.
For en uke siden skulle Mari (69), som ønsker å være delvis anonym, overføre penger i nettbanken. Deretter ble skjermen svart, og en beskjed fra «kundeservicen» til Mircosoft dukket opp, skriver NRK.
Det som skjedde var at svindlere prøve å overføre 100.000 kroner fra kontoen hennes, uten at Mari visste det. Øyeblikkelig skrudde hun av PC-en. Men på den korte tiden hadde svindlerne klart å ta 31 000 kroner.
Deretter forsøkte de å ringe Mari på fra et utenlandsk nummer. De ønsket at hun skulle skru på PC-en igjen, men Mari ringte heller sønnen for å få tips.
Den klare beskjeden fra sønnen var at hun ikke skulle svare.
Etter hendelsen tok Mari kontakt med banken og leverte anmeldelse til politiet.
Kun noen dager senere ble pengene sporet opp. De var fortsatt på en konto i Norge.
– Hadde ikke det ikke vært for den raske anmeldelsen fra fornærmede, hadde hun aldri fått pengene tilbake, sier politioverbetjent Rune Johansen Nordbakk, til NRK.
Økokrim, som sporet opp pengene, bekrefter saken overfor NRK og sier at Maris reaksjon hjalp organisasjonen å finne flere svindelsaker.
– Økokrim har frosset midler på en rekke bankkontoer, som mistenkes å stamme fra såkalt Microsoft-bedrageri, sier førstestatsadvokat Anna Haugmoen Mo i Økokrim.