Stort marked for minilagre: – Kommer ikke forbrukerne til gode

SKATTEFRITT: – Utleierne skatter ikke av leieinntektene. Det gjør bodene billigere for leietakerne og profitten høyere for utleierne, sier daglig leder Ludvig Advocaat Kraft i SpaceShare. Foto: Hilde Oreld.
SKATTEFRITT: – Utleierne skatter ikke av leieinntektene. Det gjør bodene billigere for leietakerne og profitten høyere for utleierne, sier daglig leder Ludvig Advocaat Kraft i SpaceShare. Foto: Hilde Oreld.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den største har gått på børs, mens den minste ypper med billige løsninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
SKATTEFRITT: – Utleierne skatter ikke av leieinntektene. Det gjør bodene billigere for leietakerne og profitten høyere for utleierne, sier daglig leder Ludvig Advocaat Kraft i SpaceShare. Foto: Hilde Oreld.
SKATTEFRITT: – Utleierne skatter ikke av leieinntektene. Det gjør bodene billigere for leietakerne og profitten høyere for utleierne, sier daglig leder Ludvig Advocaat Kraft i SpaceShare. Foto: Hilde Oreld.

(Finansavisen) Markedet for minilagre er i vinden. I løpet av ett år har Øystein Stray Spetalen slått sammen de største aktørene City Self Storage, OK Minilager og Minilageret og tatt det på børs under navnet Self Storage Group.

– Denne konsolideringen kommer ikke forbrukerne til gode, og prisene er allerede høye. Ved sentrumsnære områder kan prisene bikke 400 kroner per kvadratmeter i måneden. Minilagre er ofte unødvendig høyt priset. Dette gjenspeiles også i profittmarginen til aktørene. Deres marginer ligger ofte på over 40 prosent, sier Ludvig Kraft.

Slemdalsgutten, som nå fullfører en master i finans ved Imperial College i London, startet sin gründerkarriere allerede på barneskolen.

– Godteriet Skittles hadde ikke kommet til Norge da, så jeg innyndet meg hos foreldre og deres venner som kjøpte det for meg i utlandet. Lite visste de at jeg drev big business i skolegården. Jeg vet ikke helt hvor stolt jeg er av det i dag, mimrer Kraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette kan du selge uten at gevinsten blir skattlagt

Bruker all tid

Fakta

Navn: Ludvig Advocaat Kraft (24).

Selskap: SpaceShare.

Forretningsidé: Mulighet for enkelt å allokere ledige kjeller- og loftsboder mellom privatpersoner.

Ambisjon: 1.000 månedlige brukere det første året.

Finansiering: 100.000 kroner fra Innovasjon Norge i tillegg til aksjekapital på 30.000.

Eiere: Ludvig Kraft (56 %), Sigurd Heggemsnes (20 %), Vilde Brunvoll (20%) og Andrea Gude (4%).

Kraft har studert ved Copenhagen Business School, og var i den forbindelse på utveksling ved Harvard hvor han tok entreprenørskap. Der jobbet han med en rekrutteringsløsning for unge. Denne er foreløpig lagt på is, og nå bruker han all tid på SpaceShare, som er en slags Airbnb for boder. Delingsplattformen allokerer kjeller- og loftsboder mellom privatpersoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor akkurat boder?

– Jeg hadde et internship hos Anthon B. Nilsen Eiendom. Da skulle jeg analysere markedet for minilagre i Norge og ble fascinert. Aktørene hadde skyhøye marginer og det er kun to konkurransefaktorer av betydning; beliggenhet og pris.

Kraft forstår ikke hvorfor prisene er så høye i bransjen, og han ville finne en annen løsning.

– Vi vil også konkurrere på pris og beliggenhet, og derfor valgte vi SpaceShare-løsningen. Når du kan betaler mer i leie pr. kvadratmeter for boden enn leiligheten på Frogner, er det noe som skurrer for meg. For å kunne tilby et billigere og mer lokalt produkt, valgte vi SpaceShare-løsningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Elstad og Poppe gjør millioner på ekstrem oppussing

Typiske leietakere

De som velger å leie ut boden sin, er ofte unge med trang økonomi. De har kanskje akkurat flyttet til byen, og har hverken bildekk, antikviteter eller barnevogn i boden. Samtidig er det en del barnefamilier som har for lite bodplass og kunne tenke seg å leie en bod i nabogården. Også familier som akkurat har flyttet, solgt hytte eller arvet, er typiske leietakere.

– Som et alternativ til SpaceShare, er det jo bare å sette opp en lapp i oppgangen?

– Ja, men hvis det ikke er din egen oppgang, vil du ikke se hvem som har boder til leie eller trenger å leie mer plass. I tillegg til å gjennomføre matchen, sikrer vi også betalingen og verifiserer brukerne for å sikre en trygg plattform. Det ligger også en forenklet leiekontrakt med i prisen. Stort sett er leietagers ting forsikret gjennom egen innboforsikring, men hvis det er behov for ekstra forsikring, ordner vi det også, sier Kraft og forteller at inntektsmodellen er å ta 20 prosent av leiebeløpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ønsker å være 50 prosent rimeligere enn de tradisjonelle minilagrene. Litt avhengig av størrelse, beliggenhet og tilgjengelighet, vil en SpaceShare-bod ligge på mellom 100 og 200 kroner per kvadratmeter per måned.

– Hva er planene fremover?

– Nå er vi kun i Oslo, men skal raskt inn i de andre store byene også. Og vi kan enkelt ekspandere til Sverige og Danmark også. Tjenesten finnes ikke der. Men det første målet er å få 1.000 månedlige brukere det første året, sier Ludvig Kraft.

Les også: Gründer på utkikk etter smarte penger

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 16. juni