Forbrukertilsynet vil avvikle dyre spesialnumre

Forbrukertilsynet er glad over at Regjeringen vil redusere prisen for å ringe spesialnumre i det offentlige. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Forbrukertilsynet er glad over at Regjeringen vil redusere prisen for å ringe spesialnumre i det offentlige. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilsynet støtter regjeringens forslag om å regulere prisene på å ringe dyre spesialnumre fra mobiltelefon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsdepartementet vil gjøre det like billig å ringe spesialnumre fra mobiltelefon som fra fasttelefon. I dag er det gratis å ringe mange 800-telefonnumre fra fasttelefon, men ikke fra mobil. Mange offentlige virksomheter bruker spesialnumre det koster opptil 4 kroner minuttet å ringe til, blant annet politiet, Pasientreiser og flere andre offentlige tjenester.

I fjor ble det forbudt for næringsdrivende å henvise kunder til slike dyre femsifrede nummer når de hadde behov for kundeservice. Offentlige tjenester har derimot ikke vært omfattet av dette.

– Den høye prisen kan føre til at folk avstår fra å ta kontakt med det offentlige. Og de som likevel tar kontakt, opplever å bli straffet med høye telefonregninger i etterkant, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Hun sier tilsynet jevnlig får klager fra forbrukere som må ringe de dyre numrene for å få kontakt med offentlige tjenester.

– Flest henvendelser har vi mottatt på Pasientreiser, men vi har også fått henvendelser på sykehusene, politiet, Helfo, skatteetaten og Bane Nor, sier Haugseth.