Avviser foreslåtte endringer i tipsregler

I dag kan det være fristende for mange å ikke oppgi inntekter fra tips i skattemeldingen, men fra neste år kan dette bli forhåndsutfylt. Dette vil gi økte skatteinntekter, spesielt fra serveringsbransjen, hvor tipsing er veldig utbredt. Illustrasjonsbilde: Pixabay
I dag kan det være fristende for mange å ikke oppgi inntekter fra tips i skattemeldingen, men fra neste år kan dette bli forhåndsutfylt. Dette vil gi økte skatteinntekter, spesielt fra serveringsbransjen, hvor tipsing er veldig utbredt. Illustrasjonsbilde: Pixabay
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Løsningen er ikke å behandle tips på lik linje med lønn fra arbeidsgiver, mener NHO Reiseliv-direktør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nytt forslag fra Skattedirektoratet går ut på at arbeidsgivere må behandle tips på lik linje med lønn. Det innebærer at de må betale arbeidsgiveravgift av tipsen, og at tipsen vil inngå i grunnlaget for feriepenger, sykepenger og pensjonsinnbetalinger på lik linje med tradisjonelle lønnsgoder.

NHO Reiseliv gjør det klart i et høringssvar til Skattedirektoratet at de ikke støtter forslaget. I sitt brev skriver NHO reiseliv at tips er «lønn» fra kunden basert på god service, det er ikke en lønn fra arbeidsgiver.

– Ingen plikter å gi tips

– Vi har et tett samarbeid med myndighetene og arbeidstakersiden for å sikre et hvitt og ordnet arbeidsliv og støtter fullt ut prinsippet om at de ansatte skal betale skatt av den tipsen de får, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, i en pressemelding.

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto: NHO
Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto: NHO

– Jeg forstår også at det er en utfordring at ikke alle ansatte i dag rapporterer inn tipsen i selvangivelsen. Men løsningen er ikke å behandle tips på lik linje med lønn fra arbeidsgiver, fortsetter hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Krohn Devold mener tips er å anse som en gave som gjestene frivillig gir til betjeningen i de tilfeller der de er fornøyd med den service som er blitt gitt dem.

– Ingen plikter å gi tips, og det er svært varierende hvor mye en enkeltperson mottar i tips. Innbetalingen er altså ikke en inntekt for bedriften, og heller ikke en lønn som bedriften gir sine ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Telefonsvindlere på ferde: – Ikke ring opp igjen

Frykter redusert lønn

Det fremlagte forslaget legger opp til at halvparten av tipspengene vil kunne gå til arbeidsgivertrekk og administrasjon fremfor til den ansatte. Mange frykter at følgene kan bli at det blir mindre attraktivt å jobbe i reiselivsnæringen, eller å gi god service.

Roar Hildonen, eier av Trondheim-restauranten To Rom og Kjøkken, sier i en pressemelding at konsekvensene kan bli at lønnen til de ansatte går ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I en bransje med små marginer, er det ikke mulig for restaurantene å kompensere dette gjennom økt lønn. Og øker vi prisene, mister vi gjester, mener restauranteieren før han fortsetter:

– Mange arbeidsgivere vil kunne fjerne tipsen helt fordi det blir for dyrt og tidkrevende å håndtere. De ansatte står igjen som taperen fordi de blir fratatt et gode som er en klapp på skulderen fra en fornøyd gjest.

Les også: Høie: Pensjonistene burde frykte Aps skattepolitikk

(Saken fortsetter under)

Skattedirektoratet går inn for at tips skal behandles på lik linje med lønn. NHO Reiseliv støtter ikke forslaget. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Skattedirektoratet går inn for at tips skal behandles på lik linje med lønn. NHO Reiseliv støtter ikke forslaget. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– Bør fokusere mer på informasjon

En alternativ løsning er ifølge NHO Reiseliv at skattemyndighetene bruker målrettede ressurser på å informere de ansatte om at tipsinntekter er skattepliktig, og at dette skal rapporteres til skattemyndighetene.

Ofte registreres tipsen elektronisk via der folk betaler med kort, så god skriftlig dokumentasjon finnes for all tipsbetaling som ikke skjer kontant. Skattemyndighetene kan selvsagt be bedriftene levere dokumentasjon på elektronisk registrert tips, dersom myndighetene ønsker det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontant tipsbetaling derimot, vil ikke bedriftene ha noen muligheter til å ha oversikt over.

– Bedre informasjon til de ansatte, og bedre kontroll og oppfølging fra skattemyndighetenes side er en mye bedre løsning enn å påføre bedriftene enda flere administrative byrder. Arbeidsgivere kan for eksempel bistå myndighetene ved å rapportere inn hvor mye tips de har fått inn på kort i løpet av et år, dersom dette kreves av myndighetene. Bedriftene vil ha en åpen holdning til å samarbeide med myndighetene, mener Krohn Devold.
Les også:

Leiligheter rives vekk i Oslo og Hamar

Tore har pusset opp for 30 millioner - nå må det rives

Boliglånet kan bli dyrere