Forbrukerrådet: – Altfor komplisert å søke om byggetillatelse

Forbrukerrådet mener prosessen før man kan komme hit og begynne byggearbeidet, er altfor komplisert. Direktoratet for byggkvalitet er enige og lover at bedre løsninger er på vei.
Forbrukerrådet mener prosessen før man kan komme hit og begynne byggearbeidet, er altfor komplisert. Direktoratet for byggkvalitet er enige og lover at bedre løsninger er på vei. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Uforståelig, uoverkommelig og på kanten av lovverket.» Slik lyder dommen fra brukere og fagfolk som har vurdert nettsiden du går på for å søke om byggetillatelse. – Forbrukerrådet slår inn åpne dører, svarer Direktoratet for byggkvalitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En byggeprosess er krevende nok, men vår test viser at det er en stor utfordring før du i det hele tatt kan finne frem hammeren. Den viser nemlig at det er altfor komplisert bare å søke om byggetillatelse på nett, sier Anne Kristin Vie, som er fagdirektør i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Det viser resultatene av en rapport som ble skrevet for Forbrukerrådet av konsulentfirmaet Knowit i mars.

Rapporten består av en brukertest samt en faglig vurdering av løsningen.

– Jeg skjønner ingenting

Testpanelet opplevde prosessen tungvinn og utfordrende, og halvparten av dem trodde ikke de ville greie å gjennomføre.

De hadde én positiv ting å si om løsningen, og det var at den i det hele tatt var på nettet.

En av tilbakemeldingene var: «Dette er til å få utslett av, jeg skjønner ingenting».

Les også: Kommuner vil la roboter behandle byggesøknader

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke for amatører

Løsningen for å søke om byggetillatelse er ikke for amatører, ifølge fagdirektør Vie.

Hun viser blant annet til at sidene er fulle av uforståelige faguttrykk.

For eksempel forstod ingen av testbrukerne ord som planstatus og plantype. Halvparten skjønte ikke hva gnr. og bnr. betyr.

Én testbruker uttalte: «Dette er litt gresk for meg, jeg vet ikke forskjellen mellom søknad uten ansvarsrett, ett-trinns søknad og rammetillatelse».

I tillegg er det ikke enkelt å forstå lovverket det blir vist til. En av testbrukerne kommenterte slik: «Informasjonen underveis er tørr og lite forbrukervennlig, vanskelig å skjønne ord og uttrykk. Mye henvisninger til lover og regler og så kommer du til kilometer med informasjon og da gir man opp.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forbrukerrådet: Disse bilmerkene har dårligst garanti

– På kanten av lovverket

Knowit skriver i rapporten at nettsidene har svært dårlig lesbarhet, og at det faktisk er på kanten av lovverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette går ut over enhver forbruker, men i særdeleshet svaksynte, dyslektikere og fargeblinde, sier Vie i pressemeldingen.

Forbrukerrådet håper nå Direktoratet for byggkvalitet, som er ansvarlig for løsningen, vil ta rapporten med seg i det videre arbeidet, så det blir enklere å søke om byggetillatelse.

I tillegg til å spare tid og frustrasjoner for den som bygger, vil det sikre bedre at regler følges, og det er et gode også for naboer, sier fagdirektøren i meldingen.

Les også: Forbrukerrådet vil ha forbud mot aksjeveddemål på nett

– Slår inn åpne dører

– Det er bra at Forbrukerrådet er utålmodige på vegne av forbrukerne, men her slår de inn åpne dører, sier kommunikasjonssjef Gro Maren Mogstad Karlsen i Direktoratet for byggkvalitet i en e-post til ABC Nyheter.

Hun sier videre at de er klar over at ByggSøk ikke svarer til forbrukernes forventninger til digitale tjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– ByggSøk baserer seg på utdatert teknologi og oppfyller heller ikke tilgjengelighetskravene som stilles til nye digitale løsninger. Derfor har vi i lengre tid jobbet med å få på plass ByggSøks arvtakere på Altinn. Dette er gjort i samarbeid med KS og IKT-leverandører.

Hun forklarer at direktoratet legger til rette for at kommersielle leverandører skal tilby fremtidens digitale søknadsløsninger, i tråd med statlig IKT-politikk.

– De første kommersielle søknadsløsningene for folk flest kommer i løpet av året, mens andre tjenester allerede er i produksjon, sier Karlsen.

– Vi vet at byggereglene er vanskelig å forstå, og har derfor også gjennom tjenestedesign utviklet et nytt søknadsskjema som er enklere å forstå og fylle ut for forbrukeren. Dette lanseres over sommeren, fortsetter hun.

Les også: Nekter å få montert smartmålere: – Vi er blitt nettselskapenes bitches