Meny

Ny selvbetjeningsløsning skal gjøre det enklere å være AutoPASS-kunde

Slik ser det ut før du logger deg inn på «Min side» på nettsidene til AutoPASS. Den nye løsningen vil blant annet gjøre det enklere å holde oversikt over bompasseringer, fakturaer og å flytte brikken til i et nytt kjøretøy, ifølge Statens vegvesen. Foto: Skjermdump fra autopass.no.
Den nye versjonen av AutoPASS-tjenesten «Min side» er nå tilgjengelig med blant annet enklere innlogging enn tidligere.

Nå får du direkte tilgang via ID-porten med fødselsnummer og passord, istedenfor å logge deg inn med brikkenummeret, melder Statens vegvesen på sine nettsider.

Du logger deg enten inn på Autopass.no eller via nettsiden til ditt bompengeselskap.

På spørsmål fra Pengenytt om hva annet som er nytt, trekker Leif Aksel Grøthe i Statens vegvesen frem følgende:

  • Integrasjon mot fakturahotellet, sånn at kunden kan få en reell faktura-kopi
  • Integrasjon mot Autosys for å sikre at kunden skriver inn et korrekt registreringsnummer og har mulighet til å kontrollere det selv
  • Et mer moderne og enklere grensesnitt

På nettsidene til Vegvesenet oppgis det at den nye løsningen gir deg dette:

  • Muligheten til å tegne ny AutoPASS-avtale
  • Oversikt over alle avtaler
  • Oversikt over alle dine passeringer
  • Fakturainformasjon
  • Muligheten til å bestille ny brikke
  • Muligheten til å flytte brikke til nytt kjøretøy
  • Muligheten til å fjerne eller legge til nye kjøretøy
  • Muligheten til å melde sak til kundesenteret
  • Muligheten til å endre profilinformasjon

Les også:  Stor test: Her er kortene som gir deg størst rabatt på drivstoff

Nytt takst- og rabattsystem

Tidligere i år ble det innført et nytt landsomfattende takst- og rabattsystem.

Det innebærer blant annet at det ikke lenger er mulig å ha tilleggsavtaler for å oppnå lokal rabatt, og at det er slutt på avtaler med forskuddsbetaling.

I stedet ble det innført en flat rabatt på 20 prosent for kjøretøy i takstgruppe 1 med gyldig brikke og avtale.

Du slipper også å forholde deg til flere fakturaer.

Det var denne endringen som tvang frem nye selvbetjeningssider.

– De gamle selvbetjeningssidene var mye tettere knyttet til sentralsystemet for bompengeinnkreving, noe som gjorde at det var umulig å bytte sentralsystem uten samtidig å bytte selvbetjeningssider, sier Grøthe i Statens vegvesen.

Det er Statens vegvesen som eier AutoPASS–systemet, det vil si den tekniske spesifikasjonen, brikkene og alt utstyret i bompengeanleggene.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også:

Nå mister du bompengerabatten ved forskuddsbetaling

Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning

Nyttige tips om lokale trafikkregler før bilferien i Europa

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap

Saken er opprinnelig publisert på Pengenytt.no

Privatøkonomi
Populært