Barnas spontane reaksjon på lønnsforskjellene sprer seg som ild i tørt gress

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Filmen har eksplodert i sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden det er 8. mars-uken, har fagforeningen Finansforbundet ønsket å løfte frem at de er et forbund som er opptatt av likelønn.

I samarbeid med reklamebyrået Morgenstern og produksjonsbyrået Willynikkers ble det derfor bestemt å lage en reklamefilm. I filmen som skal en rekke barn løse en praktisk oppgave, men blir belønnet ulikt – på bakgrunn av kjønn. De spontane reaksjonene til barna sprer seg nå i rekordfart.

– Vi i Finansforbundet skal ivareta ansattes rettigheter, derfor er det vår rolle å ta tak i åpenbare forskjeller i lønn i bransjen. Vi som næring kan ikke leve med den type forskjeller i lønn, så vi ønsker å ta en tydelig posisjon på likelønn, sier Anne Greva i Finansforbundet, som er leder for Kommunikasjon.

Les også: Se og Hør-Ulf mister færre lesere enn han hadde fryktet

– Hva er målet med denne kampanjen?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ønsker å sette et skikkelig fotavtrykk, slik at unge mennesker på vei inn i bransjen forstår at det er noen som skal stå på for deres rettigheter.

Og responsen har ikke latt vente på seg.

– Vi er strålende fornøyd så langt. Filmen har eksplodert i sosiale medier, forteller hun.

Greva var til stede på filmopptaket og forteller at det var en fornøyelig affære.

– Det var en veldig morsom opplevelse. Barna er så intuitive, de trenger ikke manus en gang! Bare det å se på ansiktsuttrykkene deres, og de helt naturlige reaksjonene - det var kjempegøy, sier hun til Kampanje.

Les også:

Vil gi annonsørene mer treffsikre kampanjer - lover seksdobling i 2018

Denne saken ble først publisert hos Kampanje.com