Vurderer å bøtelegge forbrukslånsbanker

Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.
Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukslån-banker synder fortsatt i markedsføring av kjapp kreditt. Forbrukertilsynet vurderer økonomisk straff.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke lenger lov å reklamere for hvor kjapt og enkelt man kan få dyre forbrukslån. Bankene skal også opplyse tydelig om renter og vilkår.

Forbrukertilsynet mener bransjen har tatt dette lite til etterretning, melder E24.

– Dette er et område hvor vi ser at det syndes. Forbrukslån markedsføres raskt og kjapt, mens betingelsene ikke kommer tydelig nok frem, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth til E24.

Følger nøye med på bransjen

Hun nevner ingen spesielle aktører, men har en høne å plukke med flere av forbrukslånsbankene.

Hittil har ingen av forbrukslånsbankene fått bøter, men dette vurderer nå Forbrukertilsynet.

– Det er noe vi vurderer. Vi kommer til å følge nøye med på bransjen. Her er regelverket godt kjent nå. Så hvis vi ser grove overtramp, eller hvis vi ser overtredelser hos aktører vi har reagert mot før, så må vi vurderer overtredelsesgebyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For mange havner i gjeldsfellen

Finansminister Siv Jensen (FrP) varslet i fjor høst en offensiv mot aggressiv markedsføring av kreditt:

– Kredittkort og forbrukslån kan gi økonomisk frihet, men det er mange som opplever for aggressiv markedsføring, og for mange havner i en gjeldsfelle. Regjeringens tiltak vil bidra til at markedet fungerer bedre, sa Jensen.

Ved markedsføring av kreditt skal det ikke fremheves:

  • Hvor rask kreditten kan disponeres
  • Hvor raskt svar man kan forvente på en forespørsel om kreditt
  • At det er lav terskel for å få kreditt
  • At det er en enkel søknadsprosess
  • At kreditten er lett tilgjengelig på andre måter

Kilde: Regjeringen.no

Les også:

– Det er utvilsomt et «pensjonsran»

Rekordår for forbrukerklager