Meny

EU vil innskrenke reklamasjonsfristen til to år

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EU-kommisjonen ønsker en felles reklamasjonsfrist på bare to år. Forbrukerrådet misliker sterkt at klageretten for mange varer dermed blir kuttet med tre år.

– Forslaget bør omgjøres til en minimumsregel uten tak for de landene som ønsker bedre rettigheter. Dette ville i så fall gjøre at vi kunne beholdt dagens gode forbrukerbeskyttelse i Norge, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

EU-kommisjonen la i 2015 fram et forslag til et nytt netthandelsdirektiv som la opp til en klagefrist på to år ved handel på nettet. Det som bekymrer Forbrukerrådet nå, er at Kommisjonen nå går enda lenger og foreslår samme klagefrist på varer med feil, uansett om de er kjøpt på nett eller i en fysisk butikk.

– Vi har hele tiden fryktet at det opprinnelige forslaget var ment for å berede grunnen for en svekkelse av klagefristen uansett hvor varen er kjøpt. Dessverre viser det seg at vi fikk rett, sier Flesland.

Frykter dårligere garantier

I dag kan man reklamere på en vare i opptil fem år, avhengig av hvor lenge det man har kjøpt er ment å vare. Sofaer og mobiltelefoner er eksempler på varer som ifølge Forbrukerrådet har en forventet levetid på fem år. Det er to års klagefrist ved kjøp fra privatperson.

Forbrukerrådet har tidligere anslått at forslaget i verste fall vil gi et økonomisk tap på 1 milliard kroner for norske forbrukere. Frykten er at også dagens garantier vil reduseres.

– Gode lovmessige rettigheter har ført til at mange produsenter og selgere følger opp med gode garantier. Det er god grunn til å tro at disse reduseres hvis reklamasjonstiden reduseres. Dette gjelder ikke minst dagens nybilgarantier, sier Flesland.

Ber regjeringen gripe inn

Flesland ber nå regjeringen jobbe mer intenst opp mot EU for å sikre at norske og europeiske forbrukere ikke får redusert forbrukervernet.

– Vi er svært bekymret på forbrukernes vegne over hva som kan bli utfallet av lovgivningsprosessen. Vi er kjent med det viktige arbeidet som gjøres fra norsk side for å forhindre en reduksjon av reklamasjonsfristen i Norge. Med kommisjonens reviderte forslag håper vi at regjeringen ser grunn til å intensivere dette arbeidet, skriver Forbrukerrådet i et brev til europaminister Marit Berger Røsland (H), justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) og barne- og likestillingsminister Solveig Horne (Frp).

Forbrukerrådet mener direktivforslaget må omgjøres til en minimumsregel der det ikke settes et tak for nasjonale forbrukerrettigheter.

– Det vil innebære at Norge kan opprettholde en reklamasjonsfrist på minimum to år, med en frist på maksimalt fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger. Dette må gjelde både for varer kjøpt over nett og i butikk, skriver Forbrukerrådet.

– Et ganske alvorlig angrep på rettighetene til forbrukerne

Frykter dårligere produkter

Det understrekes samtidig at en reduksjon i forbrukervernet etter Forbrukerrådets oppfatning står i sterk kontrast til EUs satsing på områdene sirkulær økonomi og bærekraftig forbruk.

– Levetiden for mange produkter er allerede i dag kort, og reparasjoner utelukkes ofte på grunn av pris og tilgang til deler. Det er grunn til å frykte at dårligere forbrukerrettigheter kan resultere i produksjon og omsetning av produkter som er mindre holdbare, advarer Forbrukerrådet om i brevet.

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært