Sier aksjesparekonto er gratis - det stemmer ikke alltid

Eva Sørmo. Foto: Norsk Familieøkonomi.
Eva Sørmo. Foto: Norsk Familieøkonomi.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan få deg en overraskelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Familieøkonomi har i sin årlige aksjefondsundersøkelse sammenlignet aksjesparekonto (ASK) fra 15 ulike tilbydere, og sett nærmere på hvilke kostnader de ulike leverandørene har.

Mange leverandører reklamerer for at deres ASK er gratis, men ifølge Norsk Familieøkonomi er ikke dette alltid er tilfellet. Sammenligningen viser at flere har kostnader knyttet til sin ASK, som det kan være vanskelig å finne informasjon om.

– På nettsidene til flere tilbydere er det vanskelig å finne all informasjon om kostnadene. Vi opplever også at enkelte prislister kan være vanskelig å tyde, og det kan være utfordrende som kunde å finne den totale kostnaden og vite hva man faktisk må betale, sier seniorrådgiver Eva Sørmo i Norsk Familieøkonomi i en kommentar.

Les mer her.

Sammenligningen viser også store forskjeller i fondsutvalg. Mens enkelte - som for eksempel Nordnet - tilbyr opp mot 500 ulike fond, har andre valgt å gi kunden få valgmuligheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Alt du trenger å vite om aksjesparekonto

Samtidig velger stadig flere tilbydere å øke antallet fond som kan kjøpes i sin ASK. Blant annet opplyser Danske Bank, Skagen og SpareBank 1 ifølge undersøkelsen at de vil utvide sitt fondsutvalg.

– Vi anbefaler kunden å velge en leverandør som tilbyr et bredt utvalg av fond, slik at man kan velge gode fond med lave forvaltningshonorarer. I tillegg bør man som kunde være oppmerksom på unødvendige kostnader, forteller Sørmo.

Kostnadsoversikten:

Kostnader ved aksjesparekonto. Kilde: Norsk Familieøkonomi.
Kostnader ved aksjesparekonto. Kilde: Norsk Familieøkonomi.

Saken er først publisert på Hegnar.no