Meny

Vi handler oftere, men handlekurver krymper i verdi

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Black Friday vil kunne gi svar på hvem som klarer å tiltrekke seg kunder, nå som handelen på mobil har blitt såpass dominerende, mener Jens Rygg i Klarna Norge.

Ifølge Klarna Norge viser tall fra over 4.500 nettbutikker at du og jeg handler for mindre hver gang vi kjøper på nett. Hvis vi sammenlikner en gjennomsnittlig handlekurv i 2016, bruker vi i år 7,1 prosent, eller en femtilapp, mindre ved hvert kjøp.

Samtidig viser tendensen at vi er oftere innom nettbutikker nå enn hva vi var for bare et år siden: Nordmenn handler i snitt 32,3 prosent oftere i 2017 enn i 2016, skriver Klarna Norge i en pressemelding.

Elektronikk går opp, kosmetikk går ned

Jens Rygg, talsperson for Klarna, mener økningen med all tydelighet viser at netthandel blir stadig viktigere for flere.

Jens Rygg er talsperson for Klarna i Norge. Foto: Klarna

– Vi ser det som positivt at nordmenn handler oftere på nett, når vi sammenlikner handlevaner i Norge med mer modne markeder som USA og England. Utviklingen tyder på at folk opplever at det er enkelt og smidig å handle på nett, og gjennomfører kjøpet selv ved få produkter og små summer, forteller Rygg.

Det dyreste som handles på nett er elektronikk, og hos elektronikkbutikkene ligger en gjennomsnittlig handlekurv på 2.312 kroner. Sammenliknet med fjoråret markerer dette en solid økning på hele 12,8 prosent. Til sammenlikning er det en verdimessig nedadgående trend for skjønnhetsprodukter på 6,2 prosent; fra 720 til 678 kroner.

Les også:   Stadig flere julegaver kjøpes på nettet

Fra vindusshopping til nettbutikker

I forbindelse med rapporten «Netthandel i Norden 2017», forklarte forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB at det er aldersgruppen 40-59 år som bruker mest penger på netthandel.

Forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl. Foto: Mellingsater/Larsen

– Dette skyldes nok at det er denne gruppen som har størst kjøpekraft, fortalte Sandmæl til ABC Nyheter. Hun mente vi har byttet ut vindusshopping med nettbutikker.

– Vi surfer rundt i nettbutikker når vi kjeder oss på vei hjem fra jobb, eller når vi slapper av på sofaen hjemme. Vi trenger ikke engang å oppsøke nettsidene, de dukker opp i feeden vår på Facebook og andre sider vi typisk besøker ofte. Dette gjør at vi hele tiden blir utsatt for fristelser som skaper behov vi egentlig ikke har, forteller Sandmæl.

Les også:   Forbrukerøkonom: – Som å kaste penger rett ut av vinduet

Gode betalingsløsninger kritisk

Klarna Norge viser til at mobile enheter blir stadig viktigere i netthandel. Smarttelefonen og nettbrettet står nå for mer enn 60 prosent av volumet i netthandelen, og det ser ikke ut som om utviklingen stopper med det aller første.

Men, til tross for at nordmenn handler stadig mer i nettbutikker, viser analyser at halvparten av handleturene aldri når frem til betalingspunktet. Estimater som viser at mellom 40 og 60 prosent av alle påbegynte handler kanselleres allerede i første trinn, som oftest når kundene blir spurt om å logge inn eller å registrere seg.

– Mange handler for eksempel klær, sko og skjønnhetsprodukter når de har noen ledige minutter på vei hjem fra jobb eller mens de ligger på sofaen og venter på neste episode på Netflix skal starte. Da er det enda mer kritisk at betalingsløsningene er enkle og intuitive. Å måtte grave frem betalingskort, innloggingsinformasjon og kodebrikker skaper bare irritasjon som gjør at man enten gir opp, eller glemmer det helt og holdent, sier Jens Rygg.

Les også:   Nordmenn lar fulle handlekurver stå igjen i nettbutikkene

(Saken fortsetter under)

65 prosent av alle nordmenn har handlet på nett, og det er de yngre generasjonene som står for flertallet av antallet kjøp. Foto: Colourbox.com

Dersom nettbutikkene skal henge med i et konkurranseintensivt marked, råder Rygg nettsidene til å tilpasse seg utviklingen av teknologiske løsninger og smarttelefoner.

– Black Friday vil kunne gi noen svar på hvem som klarer å tiltrekke seg kunder, nå som handelen på mobil har blitt såpass dominerende. Den teknologiske utvikling og mulighetene smarttelefoner gir, er noe bedriftene må ta innover seg for å lykkes for fremtiden, avslutter Rygg.

Les også: 

Den norske krona svekkes

Innvandrere har lavere lønn

Disse tallene bør skremme optimistiske investorer

Privatøkonomi
Populært