Meny

Forbrukerrådet: – Vi ber folk være på vakt

– Forbrukere forteller at prisen på Viagogo blir langt høyere enn hva de selges for andre steder, forteller Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog. Foto: Forbrukerrådet

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Omstridte Viagogo kritiseres for å blåse opp billettpriser og unnlate å fortelle om kostnader. Men hverken Forbrukerrådet eller Forbruker Europa kan hjelpe deg.

Det Genève-baserte selskapet Viagogo har ifølge Wikipedia kunder i 160 land og er en online markedsplass for billetter til blant annet konserter, fotballkamper og teater.

Men de siste ukene har Forbrukerrådet og Forbruker Europa mottatt stadig flere henvendelser om at billetter som blir langt dyrere enn forbrukeren kunne forutse. I tillegg er det mange som opplever at en del kostnader ikke vises før billettene skal betales.

– Vi ber folk være på vakt, og om mulig heller kjøpe billetter direkte fra arrangøren, sier Pia Cecilie Høst, som leder Forbrukerrådets dialog med forbrukerne, i en pressemelding.

– Forbrukere forteller at prisen på Viagogo blir langt høyere enn hva de selges for andre steder, at de får dårligere billetter enn det de trodde de hadde bestilt, eller mottar billettene veldig sent, sier hun.

(Saken fortsetter under)

Skjermdump av Viagogos nettside

Det er håp i kredittkort

Ettersom Viagogo er et sveitsisk selskap, kan hverken Forbrukerrådet eller Forbruker Europa mekle i en sak for deg. I stedet kan løsningen være å sende en klage til den sveisiste forbrukerombudsmannen.

Det er også mulig å forsøke å klage til Finansklagenemnda. Det kreves at du må ha forsøkt å løse saken direkte med selger først. En klage på epost holder.

– Om du har betalt med kredittkort, har du mulighet til å be banken om å tilbakeføre transaksjonen, sier Høst.

Les også:   Microsoft-svindlere lurer til seg mye større beløp

Ønsker transparent nettside

Også i Sveits gjøres det forsøk på å sette en stopper for Viagogo. Det sveitsiske Statssekretariatet for økonomi (SECO) har tatt ut søksmål mot selskapet med sikte på å stoppe forretningspraksisen som de mener er ulovlig.

SECOs uttalte mål er å sikre at nettsiden blir gjort mer transparent for brukere over hele verden. Det gjørs ved at Viagogo tydeliggjør den faktiske prisen forbrukeren må betale, inkludert MVA og faste tillegg, som service- og leveringsgebyrer.

I tillegg er SECOs ønske at Viagogo tydeliggjør at deres virksomhet går ut på å videreselge billetter.

Vær på vakt mot dyre avtaler på nett

  • Sjekk kontaktinformasjon: Navn, post- og besøksadresse, telefon og organisasjonsnummer. Jo mer jo bedre; en ærlig selger vil bli funnet.
  • Les vilkårene og sjekk hvilken avtaler du gjør når du inngår handelen. Ved kjøp av billetter gjelder ikke angreretten.
  • Bruk kredittkort eller sikker betalingsløsning

Misfornøyd med billettkjøpet?

  • Send en e-post til Viagogo der du ber om å få opplyst hvem som er selger av billettene og kontaktinformasjon til denne, slik at du kan rette krav om tilbakebetaling til selgeren. (Viagogo hevder at de ikke selv selger billetter, men bare er en plattform som videreformidler billetter fra andre selgere).
  • Dersom du får opplyst hvem som er selger så sender du e-post til denne og krever tilbakebetaling.
  • Dersom du ikke får svar fra selger, eller Viagogo ikke svarer eller vil opplyse deg om hvem som er selger, kan du kontakte banken som har utstedt kortet du har betalt med og registrere en reklamasjonssak der du ber om at banken dekker tapet ditt. Se mer informasjon og råd om hvordan du går fram på Forbruker Europas nettside.

Kilde: Forbrukerrådet.no

Les også: 

Forbrukerrådet: – Gebyrer spiser opp pensjonssparing

Frakoblede fastleger gjør det vanskelig å være pasient

– Sykehjem lar eldre gå mer enn 11 timer uten mat

Forbrukerrådet advarer etter klager på radonfirma: – Bare toppen av isfjellet

Privatøkonomi
Populært