Meny

Kim Iversen er gründeren som jager marginer underveis

GLAD JAKTMANN: Kim Iversen jakter både på flere ansatte og investorer. I første omgang trenger han rundt to millioner kroner. Foto: Hilde Oreld

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Seriegründeren har snublet i de fleste oppstartsfellene. Det har lært Kim Iversen hva som skal til for å stable en stor bedrift på bena.

Transportbransjen er en bransje med små marginer. Det er nesten 20.000 små transportører og noen få store. Over halvparten av dem har marginer på under 5 prosent.

– Det koster rundt 100 kroner å frakte en pakke i Oslo. En logistikkansatt koster 5 kroner per minutt. Hvis han tar i mot en ordre via telefonen som tar fem minutter, er marginene allerede spist opp. Jeg hører nå om transportører som frakter pakker over bygrensen for 40 kroner. Det er ikke mulig på lovlig vis, sier Kim Iversen til Finansavisen.

Han synes også det er rart at det ikke har vært en løsning som kan gi ham svaret på hvilke transportører som er raskest. Og billigst.

– På portaler som Expedia.no er det jo mulig å finne både priser og reiseruter, så vi tenkte at det må være mulig å få til det for transport av pakker også, sier han og smiler lurt.

Les også:  Gjorde konkursbo til milliardbutikk

Tidlig gründer 

At Iversen ble gründer, har ligget i kortene siden han sluttet med bleier. Hans far er kremmer som i hele sitt liv har funnet løsninger på hvordan han kan tjene penger. Unge Iversen var ikke mer enn fem år da han kjøpte sin første båt – for penger han fikk for å være en ivrig flaskepanter. Som 13-åring ønsket han seg en liten motorsykkel, og fant ut at han kunne importere fem fra utlandet, selge fire med litt fortjeneste og «få» den femte selv. I teorien. I praksis endte historien på TV2 hjelper deg. Uten motorsykler, men han fikk i hvert fall igjen pengene fra leverandøren av motorsyklene.

– Mine foreldre har alltid drevet vaskebyrå, og der jobbet jeg fra jeg var 13 år. Da jeg fylte 16 startet far renseri, og da fikk jeg ansvaret for vaskebyrået, inkludert både bemanning og økonomi.

Toppidrett på Wang ble etterfulgt av å studere britisk og amerikansk litteraturhistorie i Australia og jobb som skiinstruktør på Geilo.

– Så fikk jeg råd av en renserikunde om å velge industriell økonomi på universitetet, hvilket jeg gjorde på Ås. Etter noen måneder ble jeg økonomisjef for studentsamfunnet.

Så begynte gründervirksomheten på si. Det første selskapet hans hadde en idé om et pizzabrett de skulle få patent på. Iversen virker flau når han forteller.

– Det måtte jo gå galt. Pizzabrettet hadde ikke noe forretningspotensial i det hele tatt. Alt gikk galt.

For tre år siden ble foreldrene hans syke, og Iversen måtte flytte hjem til Stavanger for å drive renseriet. Han måtte ansette nye medarbeidere og få dem til å bli selvstendige, slik at han selv kunne flytte tilbake til Ås. Han fikk til begge deler.

– Min andre oppstart så dagens lys rett etter at Godt Levert hadde blitt store. Ingen liker klesvask, og ideen fra min far var å levere klesvask på døren.

På en messe i Milano møtte han en mann som hadde samme idé, og de to satset en million kroner på selskapet Rent Levert.

– Vi fikk støtte fra Innovasjon Norge og Idar Vollvik som mentor. Men vi gikk i en felle. Igjen. Vi sjekket markedet, men analysene var for subjektive. Vi satset på barnefamilier og bommet. Tjenesten ble for dyr. Caset hadde kanskje sett annerledes ut dersom vi hadde satset på de mest betalingsvillige, drodler Iversen som trakk seg ut og gikk tilbake til studiene.

Les også:  Oppfinner fra Sandnes løser globalt miljøproblem

Alle gode ting...

For ett år siden tok Iversen en spesialisering i logistikk. Det var der han fikk ideen til oppstart nummer tre; det som nå er blitt en portal for budbilfirmaer. Selskapet Zendera ble formelt stiftet i januar i år, men fart i butikken er det ikke blitt før nå. Det tok Iversen lang tid å finne en god utvikler og transportører som ville være med å teste ut løsningen. De var livredde for at noen ville stjele kundene deres eller vise frem de ikke-standardiserte prislistene – som er betegnende for hele bransjen.

– Nå har vi fått med flere. Målet er å senke prisene med rundt 20 prosent samtidig som transportørene får økte marginer fordi de slipper å bruke mye tid på administrasjon. De kan også fylle opp bilene på en mer fornuftig måte. Det kan være lurere å sende den ene pakken til Drammen med en bil som likevel skal dit, og heller frakte pakker for andre som skal til Askim når du likevel skal dit, forklarer Iversen.

Zendera har startet med budbiler, mens det neste blir langtransport. Han vil også starte med lokal distribusjon, som for eksempel av firmagaver og varer fra lager til butikk. Det kan være mer kostnadseffektivt å splitte på flere transportører enn at én transportør kjører alt.

– På sikt blir Bring og PostNord konkurrenter, og da må vi slå dem på innovasjon og effektivitet.

– Hvordan er inntektsmodellen?

– Vi tar rundt 10 prosent av ordresummen. Vårt første fulle driftsår regner vi med en omsetning på 2 millioner kroner. Om fem år er målet 300 millioner kroner, hvilket tilsvarer rundt 1 prosent av det norske totalmarkedet.

– Har du planer om å lansere utenlands?

– Absolutt. Norge er et vanskelig land å transportere i. Klarer vi det her, klarer vi det også utenlands. Jo flere transportører vi får med oss i flere land, desto mer optimalisert blir portalen og logistikken. Og at Tranport-Formidling, som omsetter for 480 millioner kroner i året, bruker oss – det er kult.

Navn:

Kim Aleksander Hammer Iversen (26).

Selskap:

Zendera.

Forretningsidé:

Optimalisere godstransport for mindre transportører.

Ambisjon:

Omsette for 300 millioner kroner om fem år.

Finansiering:

100.000 kroner fra Innovasjon Norge, 15.000 kroner i premiepenger fra gründerkonkurranse og 30.000 kroner i aksjekapital.

Eiere:

Kim Aleksander Hammer Iversen (85 prosent) og Eirik Antonsen (15 prosent).

Denne saken ble først publisert hos Finansavisen 04. november 2017. 

Les også:  Stordalen deler ut flere millioner til gründere

Privatøkonomi
Populært