Meny

Nytt forslag fra EU-kommisjonen

EU vil redusere norske forbrukeres klagefrist fra fem til to år

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Først gikk EU inn for en klagefrist på kun to år ved netthandel. Nå vil EU-kommisjonen redusere norske forbrukeres klagefrist fra fem til to år også når du handler i butikken.

I mai fryktet forbrukerdirektør Randi Flesland rasering av en viktig rettighet for forbrukere i Norge, da EU gikk inn for to års klagefrist ved netthandel (se videoen over).

I Norge har varer som er ment å holde en stund, fem års reklamasjonsfrist. 

Det gikk troll i ord i det Flesland avsluttet med i mai:

Hun fryktet at toårs-grensa som vil bli påført alle land i EU og EØS, ville bli utvidet også ved kjøp i butikker.

Og nå tar EU-kommisjonen det neste, logiske steget og sier som hun antydet, at den nye, obligatoriske fristen for klage må gjelde også ved butikkhandel.

Altså skal kjøleskap, vaskemaskiner, komfyrer og slikt som i dag har fem års klagefrist, ha det bare i to år enten du handler på nett eller i butikken.

Det framgår av Artikkel 14 i et nytt direktiv om forbrukerrettighet som Kommisjonen offentliggjorde 31. oktober.

FORBRUKER-KUTT: Vaskemaskiner og komfyrer er ment å vare mer enn to år. Men EU-kommisjonen ønsker å frata land som har mer enn to års klagefrist for forbrukerne, denne rettigheten. Foto: Colourbox

– Jeg kan ikke som Nei til EU-leder akseptere at EU overstyrer norske forbrukerrettigheter. Nå må Solveig Horne og vår nye EU- EØS-statsråd stå på for norske forbrukerne! sier Kathrine Kleveland i en kommentar til ABC Nyheter.

Daværende europaminister Frank Bakke-Jensen tok opp truslene mot forbrukerrettighetene på et møte i Stortingets Europautvalg 7. juni.

– Direktivene er foreslått fullharmonisert, hvilket innebærer at det ikke er adgang til å ha avvikende nasjonale løsninger innenfor områdene direktivforslagene dekker, sa han der.

– På flere punkter går direktivforslagene lenger i å beskytte forbrukerne enn etter norsk rett, mens det også er punkter i direktivforslagene som medfører en svakere forbrukerbeskyttelse, la han til.

Den norske regjeringen er enig i at reglene bør være like mellom nett- og butikkhandel, men har markert overfor EU at Norge ikke ønsker at bestemmelsene skal harmoniseres til to år i alle land.

– Eksempelvis arbeider vi for at vi i Norge skal kunne opprettholde de norske reklamasjonsfristene ved kjøp av varer. Mens direktivene har en ansvarsperiode på to år, har vi i norsk rett reklamasjonsfrist på to år. For varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, har vi en lengre frist på fem år, sa Bakke-Jensen til Europautvalget.

Privatøkonomi
Populært