Kos deg med godteriet, ikke hør på dem som tror de vet bedre

Matvarekjedene trenger å skape litt oppmerksomhet rundt seg og sine tilbud – de gjør jevnlige forsøk på å lokke oss fra en kjede til den andre. Noen ganger er det tilbud på smågodt, skriver Gjerrigknarken.
Matvarekjedene trenger å skape litt oppmerksomhet rundt seg og sine tilbud – de gjør jevnlige forsøk på å lokke oss fra en kjede til den andre. Noen ganger er det tilbud på smågodt, skriver Gjerrigknarken. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Priskrig mellom matkjedene – uavhengig av produkt – er positivt, mener Gjerrigknarken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Rune Nikolaisen
Gjerrigknarken

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så er priskrigen på smågodt her igjen, og media kan igjen fråtse i eksperter og synsere som appellerer til dagligvarekjedenes moralske forpliktelse til å IKKE gi oss lave priser på smågodt. Som om det er verdens undergang og vi forbrukere går som zombier til godtehyllene og kjøper kilovis med usunt smågodt. Jeg sier: Ikke bry deg om hva andre tenker - gjør dine valg selv!

Ingen mener at det er sunt å spise en masse smågodt bare fordi det er søtt, godt og koster så godt som ingenting. Men du vet jo hva denne gjerrigknarken pleier å si:

Lørdagsgodt er bedre enn hverdagsgodt.

Det er ikke godteriet på lørdagskvelden som gir oss problemer, det er alt det andre vi dytter i oss de seks andre dagene i uka.

Jeg stusser litt over media sitt fokus på denne lille priskrigen nå i disse halloweenstider. Tabloidaviser elsker ord som krig i alle sammenhenger. Den siste uka har jeg lest en masse om smågodtkrigen og også om ølpriskrigen som kanskje kommer til våren. Merkelig nok var det ingen aviser som hentet inn eksperthjelp for å fortelle det norske folk hvor ille det kan være om det blir priskrig på øl og folk hamstrer inn alkohol.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre har VG og kompani helt glemt – kanskje fordi det ikke er så interessant – at det finnes kontinuerlig priskrig på frukt og grønt og til og med på taco-fredagen.

Det er liksom ikke like spennende og fengende, ikke sant?

Eller hva med alle dem som sammenligner priser på hvetemel og handler der hvor det er billigst akkurat denne uken?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Matvarekjedene trenger å skape litt oppmerksomhet rundt seg og sine tilbud – de gjør jevnlige forsøk på å lokke oss fra en kjede til den andre. Noen ganger er det tilbud på smågodt, andre ganger på bananer og atter andre ganger på ribbe. Betyr det at vi forbrukere haster til butikkene og hamstrer all verdens – uavhengig om vi trenger varene eller ei? Jeg tror ikke det. Dog vil jeg si at hamstring er bra – så lenge du vet at du får bruk for varene og ikke må kaste noe!

Priskrig på smågodt kommer det til å være hvert år før halloween og sikkert også til påske – det er tider på året da mange nordmenn unner seg litt søtsaker, før de igjen betaler for å lese VG og Dagbladet Pluss-artikler om hvordan man skal gå ned i vekt, hvordan man holder seg slank osv. Hele greia er i mine øyne en medieskapt syklus hvor media er avhengig av den ene faktoren for å pushe den neste. Folk flest endrer ikke kjøpevaner fordi de leser om det i avisen eller ser en reklameplakat på matbutikken sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les kommentaren: Jeg blir kvalm av julegodteri i oktober

La meg skru tida litt tilbake til priskrigen før jul de to siste årene: Kjedene kjempet om å lokke kundene til butikkene ved å skru prisene ned på marsipanpølser, risgrøt, surkål, rødkål, julesjokolade, ribbe og alt mulig annet som hører julen til.

Også den gang fokuserte media på to ting: hamstring og usunn mat. Har folk virkelig behov for å kjøpe masse sjokolade og hamstre surkål? Men et aspekt ble lite vektlagt: nemlig at mange som ellers ikke har råd til å kjøpe godsaker til jul faktisk fikk råd til en hyggelig julefeiring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg har fortsatt et par pakker risgrøt i spiskammerset fra forrige julepriskrig – selv om jeg kjøpte en del pakker da, spiser jeg da ikke risgrøt annenhver dag?

Og det er hovedpoenget mitt: Priskrig mellom matkjedene – uavhengig av produkt – er positivt.

Vi som snur på hver krone får endelig en sjanse til å handle inn godsaker til spiskammerset – og da snakker jeg ikke bare om smågodt. Folk med dårlig råd får sjansen til å kjøpe matvarer og andre produkter de kanskje ellers ikke har mulighet til å kjøpe – hvorfor vektlegger ikke media dette? For dem er priskrig flott.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En familie som må snu på hver krone og si nei til ungene hver eneste lørdag, kan endelig kjøpe med seg litt smågodt for å oppleve felleskosen foran tv-skjermen eller med morsomme spill sammen i sofaen. Slikt leser jeg ingenting om!

Les innlegget: Gjerrigknarkens 25 snåleste sparetips

Det pussige er at kjedene ikke reklamerer med tilbudene sine, men reklamen sprer seg istedenfor via nettaviser og ikke minst grupper på Facebook. Jeg har ikke tall på hvor mange Facebook-innlegg jeg har sett de siste dagene fra folk som lurer på hvor det er billig XXX (sett inn hva du vil) – det gjelder å spare der man kan. Butikkene får gratis markedsføring.

En viktig ting til slutt: Ikke la deg lure til å kjøpe andre ting som egentlig ikke trenger? Ei heller at du kjøper ting du uansett ikke kommer til å spise – bare fordi det er superbillig. Overdreven fråtsing kan være dumt både for helsa, vanene og ikke minst lommeboka. Men litt smågodt til lørdagskvelden gjør da ingen verdens ting!