Finans Norge tar grep etter avsløring om villedende markedsføring av IPS

Finans Norge vil nå ta grep for å samordne finansbransjens markedsføringen av den nye IPS-ordningen som blir lansert 1. november. Bildet viser informasjonsdirektør i Finans Norge, Tom Staavi. Foto: CF-Wesenberg
Finans Norge vil nå ta grep for å samordne finansbransjens markedsføringen av den nye IPS-ordningen som blir lansert 1. november. Bildet viser informasjonsdirektør i Finans Norge, Tom Staavi. Foto: CF-Wesenberg
Artikkelen fortsetter under annonsen

For noen dager siden kunne ikke Finans Norge se at medlemmene deres gjorde noe kritikkverdig. Nå vil organisasjonen likevel rydde opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forrige uke skrev Pengenytt at kredittsjef og privatøkonom Endre Jo Reite i Sparebank 1 SMN langet ut mot konkurrentenes markedsføring av den nye IPS-ordningen.

Privatøkonom Endre Jo Reite i SpareBank 1 SMN. Foto: Thor Nielsen
Privatøkonom Endre Jo Reite i SpareBank 1 SMN. Foto: Thor Nielsen

– Nå er markedsføringen i gang, og mange går langt over grensen for ærlighet og fakta, sa han til Pengenytt.no.

Han siktet da til at enkelte konkurrerende aktører brukte uttrykk som «BSU for voksne» og «skattefradrag» når de skulle selge inn produktet til sine kunder.

– «Skattefradrag» og «BSU for voksne» brukes flittig, men det er jo et rentefritt lån. Ordningen er så god at bløff bør være unødvendig, sa Reite videre.

Han fikk støtte fra fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet, som lovet å følge opp eventuelle brudd på markedsføringsloven fremover.

Les også: Her er alt du må vite om den nye IPS-ordningen

Markedsføringsloven er klar

For å få en enhetlig og korrekt fremstilling av den nye IPS-en, ønsket Endre Jo Reite at bransjen kom frem til en felles bransjenorm for sin markedsføring av produktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2010 ble det nemlig utarbeidet en veiledning med retningslinjer for markedsføring av den gamle IPS-ordningen, og det er denne Reite nå vil gjenopplive til også å gjelde for den nye ordningen.

I veiledningen, som viser hvilke krav Forbrukerombudet hadde i forhold til markedsføringsloven, heter det blant annet at ordet «skattefradrag» ikke skal brukes.

«Begrep som skattefradrag er egnet til å gi forbrukeren et villedende inntrykk av skattereglene for IPS-sparing, og må derfor ikke anvendes i
markedsføringen. Ved beskrivelse av denne siden av IPS-sparing bør heller begrep som skatteutsettelse eller skattefordel benyttes», står det blant annet i veilederen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det står også at markedsføring som fremhever skattefordelen ved IPS-sparing, også må gi en balansert fremstilling av denne.

«Det vil være villedende og i strid med mfl. § 7 å omtale skattefordelene i markedsføringen uten at det også fremkommer at utbetaling beskattes», står det videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Velg riktig indeksfond: Store prisforskjeller

Finans Norge tar grep

Informasjonsdirektør Tom Staavi i Finans Norge. Foto: CF-Wesenberg/ Kolonihaven.no
Informasjonsdirektør Tom Staavi i Finans Norge. Foto: CF-Wesenberg/ Kolonihaven.no

Informasjonsdirektør Tom Staavi i Finans Norge var ikke klar over at det fantes en slik norm eller veiledning før Pengenytt tok kontakt med han i forrige uke.

Men han lovet at Finans Norge skulle ta et initiativ for å vurdere om denne burde oppdateres og deretter aktualiseres på nytt.

Nå nylig sendte Finans Norge ut en melding til sine medlemmer hvor det står at de vil følge opp veiledningen med Forbrukerombudet for å få klarhet i om denne også gjelder for den nye IPS-en.

Det er avtalt møte mellom partene den 30. oktober, hvor også Verdipapirfondenes Forening (VFF) vil delta.

Medlemmene bes samtidig om å ikke bruke ordet «skattefradrag» i markedsføringen av produktet.

«Slik Finans Norge tolker det, gjelder veiledningen ennå og vi bør følgelig ikke bruke ordet «skattefradrag» inntil videre», står det i meldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Skatteutsettelse» eller «skattefordel» blir foreslått som alternativer.

Les også: Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt

«BSU for voksne» ble uteglemt

Selv om du neppe får se uttrykket «skattefradrag» i markedsføringen av IPS lenger, nevnte ikke Finans Norge noe om bruken av uttrykket «BSU for voksne» i meldingen til sine medlemmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I veiledningen fra 2010 står det derimot følgende:

«Villedende utelatelser foreligger dersom den næringsdrivendes markedsføring utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning, eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.»

Til Pengenytt innrømmet Tom Staavi i forrige uke at det er «sleivete og morsomt sagt, for ingen må tolke det som at IPS har de samme skattereglene som BSU har. Uttrykket bør ikke brukes om det tolkes feil.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Pengenytt spør hvorfor uttrykket ikke er nevnt i meldingen over villedende uttrykk, svarer han dette:

– Det er en uteglemmelse. Poenget er at vi må diskutere hva som er ok og ikke.

Les også: Pensjonist trakk fra eiendomsskatten på selvangivelsen

Er fornøyd med at bransjen nå vil rydde opp

– Helt fra pensjonsøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand unnfanget begrepet «BSU for voksne» i juni, har dette vært klistret til ny IPS. Som jeg sa i mitt utspill i forrige uke, så er jeg opptatt av behovet for å fjerne denne sammenligningen og for å gjenopplive retningslinjene for markedsføring av IPS, sier Endre Jo Reite i Sparebank 1 SMN til Pengenytt i dag.

I etterkant av at Reite sto frem i forrige uke, har det kommet noen innspill til Pengenytt om at ansatte i Sparebank 1 alliansen selv har brukt de to uheldige uttrykkene som han selv ville ha bort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er svært bra om alle i bransjen nå tar utfordringen, og bankene i Sparebank 1 alliansen er selvsagt ikke noe unntak. Selv om tabloide og forenklede uttalelser i media er beklagelig, så er det en avsporing fra det største problemet, svarer han på det, og legger til.

– Jeg var også tydelig i mitt utspill på at det må være rom for feilskjær og glipper, men behovet for opprydding er åpenbart hvis kundene ikke skal bli forvirret. Heldigvis ser det nå ut til å bli en opprydding, og selv om jeg forstår at dette kan provosere eller irritere konkurrentene våre, så håper jeg at alle er med på denne oppryddingen i begrepsbruk og produktfremstilling frem mot salgsstart. Gårsdagens feil får vi ikke gjort mye med.

NB: Veiledningen Finans Norge og VFF skal utarbeide sammen med Forbrukerombudet vil gi uttrykk for hvilke krav som stilles etter markedsføringsloven og annet relevant regelverk. Den vil således være bindende for samtlige tilbydere av IPS, uavhengig av direkte eller indirekte deltakelse i utarbeidelsen av denne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(For ordens skyld: Artikkelforfatteren og informasjonsdirektør i Finans Norge, Tom Staavi, har tidligere jobbet sammen i magasinet Dine Penger.)

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også:

Så mange har opprettet aksjesparekonto siden 1. september

Finanstilsynet advarer mot kombinasjonsfond

Slik bør du investere, gitt at du tror på stigende oljepris

Aksjefondsforvalter: – Aktiv forvaltning er i gjennomsnitt et tapsprosjekt

82 prosent av kundene tapte penger når de investerte i dette produktet

Saken er opprinnelig publisert på Pengenytt.no