Bankrådgivere gir fondskostnadene lite oppmerksomhet i kundemøter

Fondsselgerne fokuserer lite på kostnadene, ifølge en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort. De vil heller fortelle om hvor bra det har gått tidligere.
Fondsselgerne fokuserer lite på kostnadene, ifølge en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort. De vil heller fortelle om hvor bra det har gått tidligere. Foto: Illustrasjonsfoto: Pixabay
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lave kostnader er ofte svært vesentlig for god fondsavkastning. Likevel vies dette lite oppmerksomhet i kundemøter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bankrådgivere er pålagt å opplyse om samtlige kostnader og gebyrer når de selger fond.

Dessuten er kostnadene i produktet veldig avgjørende for hva du sitter igjen med i nettoavkastning.

Nå viser det seg at de aller færreste bankrådgivere informerer nok om gebyrer når de selger fond, ifølge en undersøkelse utført av Norstat på oppdrag fra Forbrukerrådet.

I undersøkelsen oppgir nemlig kun to prosent av de spurte at rådgiveren vektla gebyrer da de skulle investere i fond.

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge B. Jensen, synes det er bekymringsverdig at bankene unnlater å prate om noe så viktig når de selger fond.

– Skal vi plassere penger i fond, bør vi tenke på hva vi sitter igjen med i fremtiden. Helt sikkert er det at høyere gebyrer gjør dypere innhogg i en mulig fremtidig avkastning. Gebyrene har stor betydning for sparingen din, sier Jensen til egne nettsider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er sjefen for banken med de mest fornøyde kundene

Mener finansnæringen har gjort pris til et ikke-tema

Jensen og Forbrukerrådet peker på at pris er en del av salgsargumentene i nesten alle bransjer.

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, er sterkt kritisk til at bankene har gjort pris til et ikke-tema ved fondssalg. Foto: Forbrukerrådet
Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, er sterkt kritisk til at bankene har gjort pris til et ikke-tema ved fondssalg. Foto: Forbrukerrådet

– Også når finansbransjen selger boliglån og forsikring benyttes pris som et argument. Men for spareprodukter har finansnæringen alltid forsøkt å gjøre prisen til et ikke-tema. Denne undersøkelsen bekrefter det, sier han.

Hele 94 prosent av privatpersoners midler i aksjefond er plassert i såkalt aktive aksjefond som i gjennomsnitt er seks ganger dyrere enn de rimeligste aksjefondene – indeksfond.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er et paradoks at nordmenn, som ellers er svært prisbevisste, har havnet i de desidert dyreste aksjefondene. Mye av ansvaret for dette må bankenes rådgivning ta ansvaret for, hevder Jensen.

Les også: Aksjefondsforvalter: – Aktiv forvaltning er i gjennomsnitt et tapsprosjekt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vektlegger heller historisk avkastning

Slik svarte bankkundene på følgende spørsmål: Hva la bankens rådgiver mest vekt på da du kjøpte fondet? Foto: Kilde: Norstat/ Forbrukerrådet
Slik svarte bankkundene på følgende spørsmål: Hva la bankens rådgiver mest vekt på da du kjøpte fondet? Foto: Kilde: Norstat/ Forbrukerrådet

I undersøkelsen oppgir hele 87 prosent av de spurte at rådgiveren vektla historisk avkastning og rating da de skulle investere i fond.

Med det i fokus kan forbrukeren fort bli den tapende part, mener Forbrukerrådet.

– Det er som regel forbrukeren som sitter igjen som taperen når meravkastningen fra de dyre fondene forsvinner i gebyrer. Høyere gebyr er først og fremst til glede for banken, sier Jensen, og legger til:

– Dette er spesielt viktig å være bevisst på nå, når så mange av oss oppretter Aksjesparekonto. Aksjesparekonto er et supert produkt og anledning til å bytte ut dyre og dårlige aksjefond til fordel for gode og billige fond.

Les også: Slik har det gått med ekspertenes aksjeanbefalinger for 2017

Finansnæringen uenig i kritikken

Bernt S. Zakariassen, som er daglig leder i Verdipapirfondenes forening (VFF) og styreleder i Finansklagenemda, skriver i en epost til Pengenytt.no at han ikke kjenner til detaljene i undersøkelsen og at han derfor synes det er vanskelig å ha sterke oppfatninger om den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bernt S. Zakariassen i VFF. Foto: Foto: Irene Sandved Lunde
Bernt S. Zakariassen i VFF. Foto: Foto: Irene Sandved Lunde

Men han innrømmer følgende:

– Jeg er enig i at kostnader er en viktig faktor (men ikke eneste) ved valg av fond, og dersom det stemmer at «bankene unnlater å prate om noe så viktig når de selger fond» så er jeg enig i at det er kritikkverdig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Zakariassen vil også kommentere Forbrukerrådets påstand om at finansnæringen alltid har «forsøkt å gjøre prisen til et ikke-tema».

– Dette mener jeg er en helt feilaktig påstand. Jeg viser blant annet til at informasjon om kostnader har inngått som en sentral del av foreningens informasjonsdatabase helt siden den ble etablert for snart 20 år siden. Det er fra denne databasen at Forbrukerrådets finansportal henter sin informasjon fra.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter –Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Velg riktig indeksfond: Store prisforskjeller

Bank har stengt 26.300 kontoer med 200 millioner innestående

Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt

Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil

Slik investerer du i Bitcoin